‘Plaswacht’ voor beveiligers Schiphol

Sinds kort hebben de beveiligingsbedrijven G4S Aviation en I-SEC op Schiphol een zogenaamde 'toiletrestrictie' voor hun werknemers ingevoerd. Beveiligers mogen alleen in de pauze naar de wc. Als ze tijdens hun werk toch nodig moeten, dan moeten ze zich melden bij een 'plaswacht' (I-SEC) of bij hun teamleider (G4S).

Volgens FNV Beveiliging hoeven hun leden op Schiphol op zich niets aan te trekken van de recent ingevoerde toiletrestricties. ,,Het gaat om onredelijke eisen en privacy schending. Als je moet, dan moet je gewoon kunnen gaan’’, zegt Tanja Schrijver van FNV Beveiliging. ,,Ophouden is slecht voor de gezondheid én voor de concentratie. In het kader van goed werkgeverschap moeten werknemers in staat worden gesteld om het toilet te bezoeken als dit nodig is. En bijhouden hoelang iemand op het toilet zit, is een sowieso een ernstige schending van de privacy van de betrokken werknemer.’’ Ook Schiphol moet deze praktijken niet toestaan, aldus Schrijver. ,,Beveiligers die nodig naar de wc moeten, kunnen zich minder goed concentreren op hun werk. En dit werk is een belangrijke schakel in een veilig Schiphol. FNV vindt het dan ook onbegrijpelijk dat de luchthaven deze praktijken laat gebeuren en verwacht dat Schiphol direct een einde maakt aan deze toiletrestrictie.’’

13-11-2017 13:11

Best bekeken

Van flutmanagement naar fleetmanagement

We komen het nog veel tegen, wagenparkbeheerders die druk zijn met allerlei operationele taken. Met de poten in de modder noemen ze dat. Tankpassen beheren, dealeroffertes doorsturen naar de leasemaatschappij en groene kaarten aanvragen. Je kunt er erg druk mee zijn. En dan hebben we het nog niet ...

Het nieuwe werken: toen, nu en straks

Anno 2014 lijkt de hype van het nieuwe werken voorbij. Met een groeiende opvatting van het kantoor als plek voor ontmoeting, kennisdeling en samenwerking worden steeds meer vraagtekens gezet bij de thuiswerkplek. Het nieuwe werken maakt een verandering door, waarbij een nieuwe balans wordt gezocht ...