Complexiteit gebouw bepalend bij brandveiligheid

Elk gebouw is anders, daarom is een noodplan ook altijd anders. De complexiteit van het gebouw en de bewoners zijn een bepalende factor in de inhoud. In een ziekenhuis kan niet iedereen binnen vijf minuten buiten staan, dus daar moet in het gebouw worden gezorgd voor brandvertragende compartimenten. Bij een echte brand kunnen mensen daar een half uur veilig verblijven. Dit geeft een organisatie de tijd om gecontroleerd te evacueren.

Een van de zaken die een bedrijf kan inzetten, is een brandmeldinstallatie in combinatie met een gedegen noodplan. Op de website van G4S, dienstverlener op het gebied van veiligheids- en beveiligingsoplossingen, is te lezen dat bij het afgaan van een brandalarm in grotere gebouwen (zoals ziekenhuizen, kantoren en scholen) er meteen moet worden gehandeld. Er is dan geen tijd om op je gemak te gaan zoeken waar het alarm vandaan komt. Om de veiligheid in gebouwen met meerdere verdiepingen te waarborgen, wil je dus precies weten welke brandmelder er is afgegaan. Een brandmeldinstallatie kan op een centrale plaats, bijvoorbeeld bij de receptie, precies vertellen wanneer en hoe laat er ergens een brandalarm afging. Marcel Heus, trainer bhv en brandveiligheid bij G4S: ,,Zeker in een gebouw als een ziekhuis wil je precies weten in welke kamer een alarm is afgegaan, anders is het een speld in een hooiberg.’’ Meestal gaat er in eerste instantie maar op één plek het alarm af. In het noodplan van de organisatie staat dan beschreven wat er moet gebeuren. Daarnaast regel je, wie er de meldingen van de brandmeldinstallatie in de gaten houdt. Overdag kan dat de receptie zijn, maar wie is er ’s nachts in het gebouw of in het weekend? Veel installaties bieden de mogelijkheid om meldingen te dispatchen voor mensen die stand-by staan, zoals de mobiele surveillanten van G4S. Dat zijn dan ook degenen die gaan kijken of het alarm terecht is afgegaan en zij bevestigen het alarm als de brandweer nodig is. Als het brandalarm gaat, moet eigenlijk iedereen weten wat ze moeten doen. Sowieso moeten de bhv-ers weten wie er dienst heeft, wie de leiding neemt en hebben ze geldige certificaten voor bijvoorbeeld bhv en het gebruik van brandmeldinstallaties. Heus: ,,Ik geef deze training op verschillende G4S locaties, maar geregeld ook op locatie bij de klant. Dat is wel zo prettig, want dan oefen je de praktijkonderdelen in het gebouw waar het om gaat.’’ Tweemaal per jaar oefenen is genoeg om te zorgen dat het noodplan wordt gevolgd.

07-11-2017 14:11

Best bekeken

Van flutmanagement naar fleetmanagement

We komen het nog veel tegen, wagenparkbeheerders die druk zijn met allerlei operationele taken. Met de poten in de modder noemen ze dat. Tankpassen beheren, dealeroffertes doorsturen naar de leasemaatschappij en groene kaarten aanvragen. Je kunt er erg druk mee zijn. En dan hebben we het nog niet ...

Het nieuwe werken: toen, nu en straks

Anno 2014 lijkt de hype van het nieuwe werken voorbij. Met een groeiende opvatting van het kantoor als plek voor ontmoeting, kennisdeling en samenwerking worden steeds meer vraagtekens gezet bij de thuiswerkplek. Het nieuwe werken maakt een verandering door, waarbij een nieuwe balans wordt gezocht ...