Complexiteit gebouw bepalend bij brandveiligheid

Elk gebouw is anders, daarom is een noodplan ook altijd anders. De complexiteit van het gebouw en de bewoners zijn een bepalende factor in de inhoud. In een ziekenhuis kan niet iedereen binnen vijf minuten buiten staan, dus daar moet in het gebouw worden gezorgd voor brandvertragende compartimenten. Bij een echte brand kunnen mensen daar een half uur veilig verblijven. Dit geeft een organisatie de tijd om gecontroleerd te evacueren.

Een van de zaken die een bedrijf kan inzetten, is een brandmeldinstallatie in combinatie met een gedegen noodplan. Op de website van G4S, dienstverlener op het gebied van veiligheids- en beveiligingsoplossingen, is te lezen dat bij het afgaan van een brandalarm in grotere gebouwen (zoals ziekenhuizen, kantoren en scholen) er meteen moet worden gehandeld. Er is dan geen tijd om op je gemak te gaan zoeken waar het alarm vandaan komt. Om de veiligheid in gebouwen met meerdere verdiepingen te waarborgen, wil je dus precies weten welke brandmelder er is afgegaan. Een brandmeldinstallatie kan op een centrale plaats, bijvoorbeeld bij de receptie, precies vertellen wanneer en hoe laat er ergens een brandalarm afging. Marcel Heus, trainer bhv en brandveiligheid bij G4S: ,,Zeker in een gebouw als een ziekhuis wil je precies weten in welke kamer een alarm is afgegaan, anders is het een speld in een hooiberg.’’ Meestal gaat er in eerste instantie maar op één plek het alarm af. In het noodplan van de organisatie staat dan beschreven wat er moet gebeuren. Daarnaast regel je, wie er de meldingen van de brandmeldinstallatie in de gaten houdt. Overdag kan dat de receptie zijn, maar wie is er ’s nachts in het gebouw of in het weekend? Veel installaties bieden de mogelijkheid om meldingen te dispatchen voor mensen die stand-by staan, zoals de mobiele surveillanten van G4S. Dat zijn dan ook degenen die gaan kijken of het alarm terecht is afgegaan en zij bevestigen het alarm als de brandweer nodig is. Als het brandalarm gaat, moet eigenlijk iedereen weten wat ze moeten doen. Sowieso moeten de bhv-ers weten wie er dienst heeft, wie de leiding neemt en hebben ze geldige certificaten voor bijvoorbeeld bhv en het gebruik van brandmeldinstallaties. Heus: ,,Ik geef deze training op verschillende G4S locaties, maar geregeld ook op locatie bij de klant. Dat is wel zo prettig, want dan oefen je de praktijkonderdelen in het gebouw waar het om gaat.’’ Tweemaal per jaar oefenen is genoeg om te zorgen dat het noodplan wordt gevolgd.

actueel
07-11-2017 14:11

Best bekeken

Introductie nieuwe luchtzuiverende en geurabsorberende folies

Fleetshield introduceert twee nieuwe folies voor binnenruimtes: een luchtzuiverende VOC Active folie en een geurabsorberende OLF Active folie met antibacteriële werking. De folies kunnen ook door uw eigen medewerkers worden aangebracht nadat zij hiervoor een opleiding hebben gevolgd bij ...

Wie ga je verbazen?

Ruim op tijd kom ik aan bij de vergaderlocatie waar ik een klant voor een overleg ga ontmoeten. Behalve een koffiecorner zijn er ook werkplekken. Een groot reclamebord bij de ingang vertelt me ‘Uw kantoor is ónze lobby’, en belooft mij Print Service, Gratis Wifi én het ...