Concurrent plastic beker geïntroduceerd

Op de Wageningen University & Research is onlangs de KeepCup geïntroduceerd. Initiatiefnemer van deze ‘aanval op de plastic beker’ is Lilo Trogisch. De Duitse promovenda (Sociology of Development and Change) schrok zich een hoedje toen zij een jaar geleden op de campus arriveerde. ‘Schokkend’, noemt ze de hoeveelheid plastic die dagelijks wordt gebruikt in de kantines. En dat voor een duurzame universiteit als Wageningen.’

Zelf kwam Trogisch in aanraking met de KeepCup toen ze in Sydney studeerde. Het lukte de Duitse studente om van de beker een hit te maken op de campus. Mede door de medewerking van de cateraars, die korting gaven op elke keer dat de beker werd gebruikt in hun machines. Toen ze daarna in Londen studeerde, herhaalde ze dit. En nu is dus Wageningen aan de beurt. Toch had het nogal wat voeten in de aarde, voordat alle neuzen dezelfde kant op stonden. Trogisch trok aan de bel bij het Facilitair Bedrijf, maar kreeg nul op het rekest. WUR wilde niet sponsoren. De doorbraak kwam drie weken geleden, toen Trogisch en haar revolutionairen een pitch mochten doen voor de gezamenlijke cateraars op de campus. ,,Die waren razend enthousiast’’, aldus Trogisch. ,,Ze zetten er samen de schouders onder.’’ De cateraars doen samen de inkoop, zodat het risico wordt gedeeld. De bekers worden door hen verkocht en ze geven tien cent korting op elke keer dat de beker wordt gebruikt in hun machines. De KeepCup zelf is overigens van gerecycled plastic, zegt Trogisch. Het ding bestaat uit vier gekleurde onderdelen die je makkelijk kunt ruilen met anderen. Zo kun je je eigen persoonlijke beker samenstellen. Wereldwijd zijn er volgens de website van KeepCup in 32 landen al meer dan drie miljoen van verkocht.  

actueel
10-10-2017 11:10

Best bekeken

Verbouwing stadhuis Apeldoorn aanbesteed

Duurzaamheid  is een belangrijk vertrekpunt voor de renovatie van het stadhuis van Apeldoorn. Aannemer BAM zet in haar aanpak in op hergebruik van materialen en toepassing van biobased nieuwe materialen. Zo wordt ook gekeken welke gedemonteerde gebouwonderdelen in het nieuwe ontwerp opnieuw ...

NIET GEBRUIKEN!

Het hygiëneconcept van schoonmaakbedrijf T-force is genomineerd voor de Overijssel Innovation Award 2005. T-force is gespecialiseerd in het reinigen van ruimten waar hygiëne een kritische factor is. De onderscheiding is in het leven geroepen door de provincie Overijssel. Peter Verheij van ...