Kantoorartikelen worden meer gedeeld

Duurzaamheid leeft. Thuis nog veel meer dan op de werkvloer. Bedrijven die hier op inspelen, kunnen daarom snel stappen maken. ,,Als je defecte producten centraal inzamelt en niet direct weggooit, voorkom je onnodige verspilling en geef je ze wellicht een langere levensduur’’, aldus Stephane Arkenbout, betrokken bij een onderzoek onder ruim 850 Nederlanders.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van een leverancier in kantoorartikelen. Arkenbout: ,,Voordat we iets aanschaffen, kijken we eerst of we het artikel van collega’s kunnen lenen. Een positieve en duurzame ontwikkeling. Onderling delen tussen afdelingen, vestigingen of zelfs andere bedrijven gebeurt jammer genoeg nog maar weinig. Ook gooit de gemiddelde werknemer in Nederland kapotte gebruiksartikelen vaak weg zonder te kijken of  het nog te repareren is. Voor bedrijven valt hier winst te behalen.’’ Kleine kantoormaterialen worden in negentig procent van de bedrijven gedeeld, zo blijkt uit het onderzoek. Ook klein gereedschap gaat op de werkvloer veelal van hand tot hand. Inkopers zeggen dan ook bovenal voor kwaliteit te kiezen als er iets vervangen moet worden. Ze letten daarbij minder op de prijs. Producten moeten lang meegaan en door veel mensen gebruikt kunnen worden. Als iets stukgaat, gaan bedrijven daar heel verschillend mee om. Waar achtendertig procent van de ondervraagden het product meteen weggooit, probeert eenzelfde percentage het juist te repareren. Volgens Arkenbout maakt het uiteraard wel uit of het gaat om een perforator van een paar tientjes of een boormachine van honderden euro’s. ,,De investering van een reparatie weegt immers niet altijd op tegen de opbrengst. Het loont dan ook de moeite om vooraf na te gaan of een aankoop zich leent voor reparatie.’’

actueel
05-10-2017 09:10

Best bekeken

Dynamische werkplekken om meer te bewegen

Er komen steeds meer hulpmiddelen op de markt, die inspelen op de behoefte om het zitten onder werktijd te reduceren. Zoals zit-stabureaus, fietsbureaus en loopbanden. Daarmee is het mogelijk dynamische werkplekken in te richten. ,,Door regelmatig pauzes te nemen, naar de printer te lopen, water te ...

Zelfredzaamheid bij beveiliging

Medewerkers die wilden afbouwen kwamen in het verleden nogal eens terecht in de functie van hoofd huishoudelijke dienst of interne dienst. veelal was dit dan een goed bedoelde actie van een werkgever. dit is echter niet Meer van deze tijd. de facilitair Managers of gebouwenbeheerders van ...