Basiskennis dossier buitenreclame

Samengesteld door: Kim Wolters, Henny Brullemans


Definitie

Buitenreclame is de algemene benaming voor reclame-uitingen die vanaf de openbare weg zichtbaar zijn. Uitingen van buitenreclame zijn divers. Het gaat om losstaande objecten of om borden of affiches of belettering die aan gebouwen of objecten in de openbare ruimte bevestigd zijn of er deel van uitmaken. Buitenreclame kan tijdelijk of permanent van aard zijn en van diverse materialen vervaardigd. De oudste vormen betreffen belettering op de ruiten van winkels, reclameborden en uithangborden van winkels. Later kwamen daar losstaande objecten waar reclame aan bevestigd kon worden bij. De grootste vormen betreffen de zogenaamde billboards - enorme reclameborden aan de snelwegen maar ook in de steden geplaatst. De grootste permanente reclame-uiting in Nederland is het 850 vierkante meter grote reclamedisplay op het voormalige Nedlloydgebouw aan de Boompjes te Rotterdam.

Facilitair

Informatie en communicatie-uitingen worden steeds meer gedigitaliseerd. Datzelfde geldt zeker voor het gebruik van buitenreclame. Hoogwaardige schermen zijn eerder regel dan uitzondering en je ziet dus dat er steeds meer hightech led-schermen worden gebruikt voor buitenreclame. Dit proces wordt vaak begeleidt door de facilitair manager.

Soorten buitenreclame

  • Reclame door bestickering of beschildering van bedrijfsvoertuigen
    (vrachtwagens of personenauto's of bedrijfsauto's) of openbaar vervoersmiddelen als bussen, trams en treinen.
  • Gevelreclame
    (uithangborden of lichtbakken, aan gevels van woningen, winkels en gebouwen) en tijdelijke reclame op de ruiten van leegstaande winkelpanden. Gevelreclame geeft een krachtige uitstraling en maakt uw bedrijfsnaam goed zichtbaar in het straatbeeld. Reclame op gevels is op diverse manieren toepasbaar. Te denken valt aan gevelbelettering met losse doosletters of freesletters. Gevelborden zoals een uithangbord en een gevelbanier. Geveldoeken zijn tevens een veelgevraagde mogelijkheid.
  • Raambelettering in de vorm van glasfolie is een middel om uw bedrijfspand kleur en sfeer te geven, terwijl u tegelijkertijd uw boodschap uitdraagt, bovendien is het vaak ook nog eens functioneel. Glasfolie maakt een professionele indruk en het werkt tegelijkertijd inspirerend. De raambelettering kan, afhankelijk van de folie en het doeleinde, zowel aan de binnen- als buitenkant aangebracht worden. Er zijn verschillende mogelijkheden met raamfolie. Zo zijn er folies die het zicht beperken of helemaal tegengaan, deze folies zorgen voor privacy. Er zijn ook folies die de warmte en de zon buiten houden. Deze speciale folies die tevens UV-straling buiten houden worden zonwerende raamfolies genoemd. Dan zijn er natuurlijk ook de glasfolies die we fullcolour kunnen printen.
  • Lichtmastreclame
    (verlichte en onverlichte reclames, bevestigd aan lichtmasten)
  • Logovlaggen en bedrijfsvlaggen lenen zich bij uitstek voor de ondersteuning van  naamsbekendheid, beeldmerk of productpromotie. Ze geven vaak extra sfeer aan een locatie en zorgen voor herkenning en professionaliteit.  
  • Driehoeks- en sandwichborden bevestigd aan lantaarnpalen
  • Teksten op stadsklokken, stadplattegronden - Abri's - Reclamezuil,
    ook wel een staander of een pylon genoemd. Het is één van de belangrijkste mogelijkheden in buitenreclame. Een reclamezuil informeert, zorgt voor herkenning en professionaliteit en geeft sfeer aan uw bedrijf. Een reclamezuil is ook zeer zeker een visitekaartje van een bedrijf. Een reclamezuil wordt niet aan de gevel gemonteerd en zorgt dus niet voor afbreuk aan de architectonische waarde van het pand.
  • Dubbelzijdige reclameborden in de openbare ruimte met displaykast

Wet- en regelgeving

Wat is een verantwoorde reclameboodschap en wat is geen verantwoorde reclameboodschap? Het internet staat volgeschreven met wijsheden als deze. Daarvoor is de reclamecode Nederland op poten gezet. Hierin staat beschreven wat, wanneer is toegestaan en in welke mate. Zo zijn er verschillende codes, bijvoorbeeld:

  • CVP, code voor personenauto’s;
  • MRC, code voor Milieu reclame;

Wilt u reclame maken op uw pand, bijvoorbeeld met een reclamebord of lichtbak? Of gebruikt u een of meer grote, vrijstaande reclameobjecten? Dan hebt u meestal een omgevingsvergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente of via Omgevingsloket online. Is uw gebouw een monument? Dan beoordeelt de monumentencommissie uw aanvraag. In sommige gemeenten betaalt u ook reclamebelasting of precariobelasting voor reclame die vanaf de openbare weg zichtbaar is.

Aanverwante dossiers

Communicatie, Design, GevelWagenparkbeheer