Basiskennis dossier design

Samengesteld door: Kim Wolters, Henny Brullemans


Definitie

Het vormgeven en presenteren van interieur, imago en omgevingen doormiddel van kleuren, geluiden, vormen, zintuigen en gevoel. Design is een creatief proces met als doel extra waarden toe te voegen aan communicatievormen, omgeving en ervaringen. Door met design te werken wordt het mogelijk om je te onderscheiden. Design hangt tegenwoordig dan ook nauw samen met identiteit en imago. Design is geen kunst, het is instrumenteel en voegt waarde toe aan een omgeving en/of imago. Design is afkomstig van het Latijnse Designare; dit betekent tekenen, tonen of aanduiden.

Facilitair

Binnen in een gebouw kan er veel gedaan worden met design: van webpagina tot wachtkamer en van kantoorinrichting tot corporate design. Daarom sluit dit dossier naadloos aan bij facilitair management en gebouwbeheer. Design op de werkplek heeft niet alleen invloed op prestatie maar ook op productiviteit en betrokkenheid van de medewerker. We spreken hier over praktisch design, een opgeruimde werkplek is van belang om gestructureerd te werk te gaan.

Soorten

Design onderscheidt zich op verschillende vlakken. Het kan gericht zijn op het product of communicatie. Deze twee onderscheiden zich weer verder zoals hieronder weergegeven.

Graphic design

Informatie en inhoud vertalen naar vormen. Dit proces heeft zijn basis bij literatuur, boekdrukkunst en beeldende kunst liggen.

Information design

Tekst en beeld zijn belangrijke materialen maar de instrumenten als geluid, interactie, animatie theater en scripting zijn niet te onderschatten. Naast de basis van Graphic Design heeft information design hem ook bij dans, theater en muziek liggen. 

Corporate design

Corporate design is de visuele vertaling van de corporate identiteit. In het logo, huisstijl, lettertypes en kleurgebruik. Dat geeft een organisatie in al zijn verschijningsvormen een krachtige, geloofwaardige en herkenbare uitstraling. Die visuele identiteit gaat verder dan briefpapier, bedrijfsbrochure en visitekaartjes. Vrijwel elke ontmoeting van de klant met een organisatie heeft een visuele component. Bijvoorbeeld tijdens een bezoek aan de website, de sociale media-kanalen of de fysieke bedrijfsvestiging. Dat zijn uitgelezen kansen om een bedrijfsidentiteit visueel kracht bij te zetten. 

Ook de belettering van het bedrijfspand en wagenpark, productverpakkingen of de kleding van medewerkers, kunnen belangrijke identiteitsdragers zijn. Met een sterk corporate design kan zo in elke bedrijfsuiting een overtuigend merkbeeld neergezet worden.

Brand design 

Meer productgericht dan Corporate Design, waarbij naar het bedrijf wordt gekeken. Bij Brand Design denken we vooral aan producten, merken en winkelformules

Webdesign 

Deze vorm van design vindt plaats op het internet, het vormgeven van webpagina’s en de presentatie hiervan. 

Experience design

Het is een redelijk nieuwe vorm van design die zich voornamelijk bezighoudt met emoties en zintuigen. 

Fashion design

Hierbij richten men zich op kleding en accessoires

Tips en trics

  • Creëer verschillende ruimtes.
    Maak verschillende ruimtes voor in groepsverband en individueel werken.  

  • Groen.
    Plaats groene elementen in het design, reden hiervan terug te vinden in dossier interieurbeplanting.

  • Comfort.
    Design moet naast mooi ook functioneel zijn. Soms gebeurd het dat er mooie unieke stoelen voor een organisatie ontworpen worden, om achteraf tot de ontdekking te komen dat je niet op de stoel kunt zitten, of de tafel niet kunt gebruiken. Het moet naast comfortabel dus ook functioneel zijn.

  • Kleur.
    Kleur heeft een uitwerking op onze brein, dit kan zowel een positieve als negatieve uitwerking tot gevolg hebben. Zo stimuleert blauw de creativiteit en rood het accuraat werken.

Opleidingen

Er zijn in Nederland verschillende designer opleidingen waar mensen kennismaken met design en de invulling hiervan. De opleidingen zijn op verschillende niveaus te volgen.

Wet- en regelgeving

De rechten van het ontwerp liggen bij de auteur/designer. Deze rechten kunnen door middel van een overeenkomst bij de opdrachtgever komen te liggen. Echter zal de designer altijd het recht houden om bij verminking, misvormingen en/of andere wijzigingen bezwaar te maken op gebied van persoonlijkheidsrecht.