Een FMIS slim inzetten met just-in-time facilitaire informatie

Hoe komt u aan de informatie die u nodig heeft? Is alles te vinden in uw FMIS? Een Facilitair Management Informatie Systeem (FMIS) speelt een grote rol in het verwerken van grote hoeveelheden gegevens tot nuttige informatie. De afgelopen decennia is het begrip informatie belangrijker geworden en door verbeterde informatietechnologie wordt het vakgebied facility management ‘Smart’ gemaakt. Lees hier hoe u uw FMIS slim inzet met just-in-time facilitaire informatie.

Het FMIS: de centrale informatiebron

Traditioneel is het FMIS de bron voor alle benodigde informatie. Er komt steeds meer informatie over het gebouw en de gebruikers beschikbaar vanuit verschillende informatiebronnen. Hierdoor kan de facility manager steeds beter zijn werk doen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het volgende:

We kennen inmiddels allemaal wel de printer die zelf aangeeft wanneer de toner bijna op is en deze toner zelf bestelt. Maar hoe kunt u dit praktisch toepassen en zo nog slimmer werken? Gebruik de informatie uit de slimme apparaten om niet alleen het primaire doel ervan te benutten, maar op deze manier ook te beschikken over extra, bruikbare, informatie waarmee u net een stap vooruit kunt denken. Want waarom zou u dezelfde printer aanhouden wanneer wekelijks de toner op blijkt te zijn?

U kunt dan waarschijnlijk beter denken aan een printer met een grotere capaciteit. Het lijken heel simpele toepassingen, maar door informatiestromen van uw slimme apparaten op één punt samen te laten komen, kunt u  tot verrassende conclusies komen. Het is natuurlijk fantastisch dat de printer de bestelling zelf plaatst. Als er tegelijkertijd in uw FMIS een automatische registratie plaatsvindt dat de bestelling (alweer) is geplaatst, ziet u binnen ‘no-time’ op het dashboard dat dit echt verandering nodig heeft en kan er actie op ondernomen worden.

Betere informatie, tevreden klanten

Wanneer u informatie uit meerdere systemen en platforms op één plek laat samenkomen en beheert kan dit resulteren in een behoorlijke kostenbesparing. Doordat er minder handmatige acties nodig zijn, bespaart u tijd en wanneer u, doordat u alle informatie goed registreert, een melding van een interne klant voor kunt zijn, is deze ook nog eens positief verrast! En een tevreden klant is toch wat iedereen graag wil. Eén van de meest belangrijke zaken hierbij is: houd het simpel. Er is veel meer informatie voorhanden dan u denkt. Kijk goed naar wat relevant is voor uw organisatie en alle stakeholders en start met nog efficiënter werken. Dát is Smart FM!

Meer weten over de slimme inzet van uw FMIS?

In de Whitepaper “De toepassing van een FMIS bij Smart Facility Management” vindt u nog 5 tips voor het slimmer toepassen van Smart FM.

Download dan hier het gratis whitepaper!

FMIS
31-10-2017 16:10

Bekijk alle artikelen in dit dossier

relevante artikelen

Meer effici├źntie? Maak gebruik van een FMIS

Heeft u in de uitvoering van uw facilitaire activiteiten ook wel eens het gevoel dat het slimmer en sneller kan? Loopt u minstens die keer per dag onnodig heen en weer? Of doet u bestellingen die u achteraf prima had kunnen combineren? Inefficiëntie is binnen organisaties niet alleen ...

In control met FMIS

Een Facilitair Management Informatie Systeem is veel meer dan alleen maar een registratie-applicatie. Het is een tool wat de professional van belangrijke informatie voorziet die gericht is op de professionalisering van de organisatie. Iedere organisatie wil overzicht en inzicht in haar ...