Een FMIS slim inzetten met just-in-time facilitaire informatie

Hoe komt u aan de informatie die u nodig heeft? Is alles te vinden in uw FMIS? Een Facilitair Management Informatie Systeem (FMIS) speelt een grote rol in het verwerken van grote hoeveelheden gegevens tot nuttige informatie. De afgelopen decennia is het begrip informatie belangrijker geworden en door verbeterde informatietechnologie wordt het vakgebied facility management ‘Smart’ gemaakt. Lees hier hoe u uw FMIS slim inzet met just-in-time facilitaire informatie.

Het FMIS: de centrale informatiebron

Traditioneel is het FMIS de bron voor alle benodigde informatie. Er komt steeds meer informatie over het gebouw en de gebruikers beschikbaar vanuit verschillende informatiebronnen. Hierdoor kan de facility manager steeds beter zijn werk doen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het volgende:

We kennen inmiddels allemaal wel de printer die zelf aangeeft wanneer de toner bijna op is en deze toner zelf bestelt. Maar hoe kunt u dit praktisch toepassen en zo nog slimmer werken? Gebruik de informatie uit de slimme apparaten om niet alleen het primaire doel ervan te benutten, maar op deze manier ook te beschikken over extra, bruikbare, informatie waarmee u net een stap vooruit kunt denken. Want waarom zou u dezelfde printer aanhouden wanneer wekelijks de toner op blijkt te zijn?

U kunt dan waarschijnlijk beter denken aan een printer met een grotere capaciteit. Het lijken heel simpele toepassingen, maar door informatiestromen van uw slimme apparaten op één punt samen te laten komen, kunt u  tot verrassende conclusies komen. Het is natuurlijk fantastisch dat de printer de bestelling zelf plaatst. Als er tegelijkertijd in uw FMIS een automatische registratie plaatsvindt dat de bestelling (alweer) is geplaatst, ziet u binnen ‘no-time’ op het dashboard dat dit echt verandering nodig heeft en kan er actie op ondernomen worden.

Betere informatie, tevreden klanten

Wanneer u informatie uit meerdere systemen en platforms op één plek laat samenkomen en beheert kan dit resulteren in een behoorlijke kostenbesparing. Doordat er minder handmatige acties nodig zijn, bespaart u tijd en wanneer u, doordat u alle informatie goed registreert, een melding van een interne klant voor kunt zijn, is deze ook nog eens positief verrast! En een tevreden klant is toch wat iedereen graag wil. Eén van de meest belangrijke zaken hierbij is: houd het simpel. Er is veel meer informatie voorhanden dan u denkt. Kijk goed naar wat relevant is voor uw organisatie en alle stakeholders en start met nog efficiënter werken. Dát is Smart FM!

Meer weten over de slimme inzet van uw FMIS?

In de Whitepaper “De toepassing van een FMIS bij Smart Facility Management” vindt u nog 5 tips voor het slimmer toepassen van Smart FM.

Download dan hier het gratis whitepaper!

FMIS
31-10-2017 16:10

Bekijk alle artikelen in dit dossier

relevante artikelen

Past uw FMIS wel bij uw managementsysteem?

Serviceorganisaties halen vaak een beperkt rendement uit de tools waarmee ze hun werkzaamheden managen. Een strategische benadering voor de keus en inzet van tooling kan dus veel opleveren. In alle gevallen is het van groot belang dat de organisatie éérst overweegt hoe zij haar ...

Facilicom lanceert Facilicom Solutions tijdens de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Op woensdag 13 januari presenteerde Facilicom Services Group, tijdens de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer 2016, het nieuwe Facilicom Solutions. Facilicom Solutions is de som van twee bestaande Facilicom bedrijven, namelijk Breijer Bouw en Installatie en Facilicom Facility Solutions. Door de ...