Acht procent minder voedselverspilling in Zuidas

In Nederland verdwijnt 40 kilo voedsel per persoon per jaar in de afvalbak. Ook veel bedrijven en hun cateraars kampen met onnodige voedselverspilling. Door dit aan te pakken kan veel voedsel, en ook veel geld worden bespaard. Begin dit jaar startte GBC Zuidas samen met Wastewatchers een project tegen voedselverspilling bij bedrijven in Zuidas. Dit resulteerde in een daling van voedselverspilling van gemiddeld 8% per categorie.  

Gedurende zes maanden werd bij zeven bedrijven bijgehouden wat tijdens vergaderlunches werd geserveerd, en wat er uiteindelijk werd opgemaakt. De eerste drie maanden gingen cateraars op de ‘gewone’ voet verder, met als enige verschil dat verspilling per voedselitem nauwkeurig in kaart werd gebracht. Vervolgens paste de cateraars het aanbod aan op basis van de verzamelde data. In de hierop volgende drie maanden ging de monitoring verder, zodat aan het einde van het project het verschil in verspilling duidelijk kon worden aangetoond.
De gemeten voedselitems werden ingedeeld in de categorieën brood, salade, dranken, snacks en fruit. Dranken en fruit scoorden het hoogst in verspilling met respectievelijk 41 % en 44 % van het aanbod. Door aanpassing van het aanbod daalde verspilling bij deze items naar 23 % en 34 %. Ook salade bleek een veel verspild item met 41 %. Dit daalde door de aanpassingen naar 37 %.  Wastewatchers presenteerde op basis van dit project een rapport, waarin zij advies geven aan de deelnemers, maar ook aan bedrijven in het algemeen.
No-show, het niet komen opdagen, is een belangrijke factor. Dit komt bij de bedrijven het meest voor op donderdag. Probeer daarom een goed beeld te krijgen van wie er wel en niet naar een vergadering of bijeenkomst komt, bijvoorbeeld door op woensdag nog even een mailtje te sturen ter bevestiging. Porties mogen worden aangepast, omdat men vaak toch minder eet dan wordt aangeboden. Je kunt de lunch ook op een andere manier presenteren, zodat het niet karig lijkt, bijvoorbeeld door mini broodjes te serveren in plaats van grote broodjes.
Maar de grootste winst is te behalen door heel simpel het aanbod aan te passen op de daadwerkelijke consumptie. Wordt er weinig salade gegeten? Bied dan minder salade aan. De consumptie scheelt erg per bedrijf, en per dag. 

actueel
05-11-2018 16:11

Best bekeken

Hoe luncht Nederlandse werknemer

Nederlanders zijn onder te verdelen in bewuste eters, mobiele consumenten, lekkerbekken, traditionele lunchers en grote genieters. Dit blijkt uit de antwoorden van de veertigduizend personen, die online meededen aan een enquête van Cateraar Albron. Via de website ...

Het nieuwe maatwerken

Een beetje een rare. Soms een lastpost, maar ook gids en vakman. Dat typeert huisvestingsadviseur en interieurarchitect Erick Wuestman. Hij voelt dat bedrijven hem in eerste instantie soms lastig vinden als ze hem hebben ingehuurd voor advies over hun huisvestingsvraagstuk. Probleem is dat de meeste ...