Ambtenaar sjoemelt met mobiele apparatuur op vakantie

Sjoemelende ambtenaren op het ministerie van Binnenlandse Zaken (BKZ) hebben vorig jaar voor tienduizenden euro’s privé gebeld en internetdata verbruikt. Eén ambtenaar verbraste in het buitenland zelfs 211.000 euro met zijn werktoestel.

Dat blijkt uit een overzicht van integriteitsschendingen bij het ministerie van BZK in 2018 dat in handen is van het AD. Meer dan tien ambtenaren hebben hun werktelefoon of -tablet gebruikt om te bellen en te internetten in privétijd, wat leidde tot torenhoge rekeningen. De schade loopt van 628 euro tot 14.000 euro per persoon.

Daar bovenop heeft één ambtenaar het wel heel bont gemaakt. In het buitenland leende die mobiele apparaten uit aan familieleden. De ambtenaar legde onder meer een hotspot aan, waarmee het gezin gebruik kon maken van de databundel van het ministerie. Na drie weken liep de rekening op tot 211.000 euro, inclusief btw. Na deze astronomische telefoonnota zijn op het ministerie alle alarmbellen afgegaan. „De afgelopen jaren is een toename van excessief datagebruik en telefoniemisbruik geconstateerd’’, schrijft de Centrale Integriteitscoördinator van BZK. Na dit ‘grote incident’ zijn de contracten met de provider, het technisch beheer en de bedrijfsvoering verbeterd. ,,Het lijkt nu beheersbaar’’, aldus de coördinator. De ambtenaar is voorwaardelijk ontslagen: als hij nog eens de fout in gaat, moet hij vertrekken. Ook moet de man twee jaar lang zijn periodieke salarisverhoging inleveren. Een collega die voor bijna 1200 euro privédata verbruikte, kreeg ook voorwaardelijk strafontslag.

actueel
08-05-2019 11:05

Best bekeken

Johan Steenbakkers wint Gouden Koksmes

Johan Steenbakkers is de beste instellingskok van Nederland. De kok van het Catherina Ziekenhuis in Eindhoven won deze titel tijdens het Nationaal Kampioenschap voor Instellingskoks 2006 op de vakbeurs Horecava. De jury kreeg een voorgerecht van gerookte paling voorgeschoteld. Daarna volgde als ...

(Brand)veiligheid in de zorgsector

De focus op verhoging van kwaliteit en veiligheid in de zorg wordt steeds scherper. Het moet veiliger voor cliënt en zorgverlener.Ook wil de overheid dat het aantal incidenten drastisch daalt. Dat vereist voor veel organisaties een andere werkwijze, soms ook een andere cultuur. Een optimale ...