Artsen verhogen kwaliteit verslaglegging met spraakherkenning

Alle 120 artsen en het medisch secretariaat van het Heilig-Hartziekenhuis in het Vlaamse Lier hebben sinds kort beschikking over spraakherkenningapparatuur. Het ziekenhuis kan nu enerzijds de artsen en het medisch secretariaat ontlasten, anderzijds de kwaliteit van de zorgverlening verbeteren door efficiëntere en accuratere verslaglegging.

Dragon Medical Direct is een spraakherkenningsoplossing van Nuance waarmee zorgverleners alle patiëntgegevens kunnen dicteren. Gemiddeld dicteren artsen 150 woorden per minuut, dat is drie keer sneller dan typen. Het Heilig-Hartziekenhuis van Lier koos voor het systeem vanwege het grote medische lexicon, het gebruiksgemak en de snelheid van adoptie, en de mobiliteit. Er werd gestart met een pilot van twee maanden waarin alle medische disciplines waren vertegenwoordigd om een goed beeld te krijgen van specifieke behoeftes en werkomstandigheden van de artsen.

Stefaan Vansteenkiste, IT-directeur van het H.-Hartziekenhuis Lier: „De doelstelling was enerzijds het medisch secretariaat te ontlasten en anderzijds de kwaliteit van de medische verslaglegging te verhogen. Hoe ging het voorheen: de specialist sprak in op een opnameapparaat en leverde dat bestand (soms nog als cassettebandje) aan bij het secretariaat. Met spraakherkenning wordt nu de rapportering efficiënter en nauwkeuriger. De artsen kunnen niet alleen achter hun bureau gebruik kunnen maken van spraaktechnologie, maar ook terwijl ze hun ronde lopen of zich waar dan ook in het ziekenhuis bevinden.”

actueel
11-02-2019 16:02

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...