Artsen verhogen kwaliteit verslaglegging met spraakherkenning

Alle 120 artsen en het medisch secretariaat van het Heilig-Hartziekenhuis in het Vlaamse Lier hebben sinds kort beschikking over spraakherkenningapparatuur. Het ziekenhuis kan nu enerzijds de artsen en het medisch secretariaat ontlasten, anderzijds de kwaliteit van de zorgverlening verbeteren door efficiëntere en accuratere verslaglegging.

Dragon Medical Direct is een spraakherkenningsoplossing van Nuance waarmee zorgverleners alle patiëntgegevens kunnen dicteren. Gemiddeld dicteren artsen 150 woorden per minuut, dat is drie keer sneller dan typen. Het Heilig-Hartziekenhuis van Lier koos voor het systeem vanwege het grote medische lexicon, het gebruiksgemak en de snelheid van adoptie, en de mobiliteit. Er werd gestart met een pilot van twee maanden waarin alle medische disciplines waren vertegenwoordigd om een goed beeld te krijgen van specifieke behoeftes en werkomstandigheden van de artsen.

Stefaan Vansteenkiste, IT-directeur van het H.-Hartziekenhuis Lier: „De doelstelling was enerzijds het medisch secretariaat te ontlasten en anderzijds de kwaliteit van de medische verslaglegging te verhogen. Hoe ging het voorheen: de specialist sprak in op een opnameapparaat en leverde dat bestand (soms nog als cassettebandje) aan bij het secretariaat. Met spraakherkenning wordt nu de rapportering efficiënter en nauwkeuriger. De artsen kunnen niet alleen achter hun bureau gebruik kunnen maken van spraaktechnologie, maar ook terwijl ze hun ronde lopen of zich waar dan ook in het ziekenhuis bevinden.”

ICT
11-02-2019 16:02

Best bekeken

Johan Steenbakkers wint Gouden Koksmes

Johan Steenbakkers is de beste instellingskok van Nederland. De kok van het Catherina Ziekenhuis in Eindhoven won deze titel tijdens het Nationaal Kampioenschap voor Instellingskoks 2006 op de vakbeurs Horecava. De jury kreeg een voorgerecht van gerookte paling voorgeschoteld. Daarna volgde als ...

(Brand)veiligheid in de zorgsector

De focus op verhoging van kwaliteit en veiligheid in de zorg wordt steeds scherper. Het moet veiliger voor cliënt en zorgverlener.Ook wil de overheid dat het aantal incidenten drastisch daalt. Dat vereist voor veel organisaties een andere werkwijze, soms ook een andere cultuur. Een optimale ...