Bedrijven beperken telefoongebruik zakelijke bestuurders

Ruim een op de vier bedrijven (28 procent) stimuleert werknemers met een leaseauto om alleen handsfree te bellen of de telefoon tijdens het rijden helemaal niet te gebruiken. Dat doen ze bijvoorbeeld door een carkit te laten inbouwen of voorlichting te geven over de gevaren van bellen tijdens het rijden.  

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) deden onderzoek onder duizend leaserijders.  Ruim de helft van de werknemers (52 procent) heeft een instructie gekregen voor het gebruik van de smartphone tijdens het rijden van zakelijke kilometers. Om te voorkomen dat mensen de smartphone überhaupt gebruiken achter het stuur, laten sommige bedrijven een app, zoals mono, installeren die het mobiele telefoonverkeer in de auto onmogelijk maakt. 
Er is toch nog een lange weg te gaan, vinden VVN en VNA. De organisaties denken dat met name de mentaliteit binnen bedrijven ertoe leidt dat chauffeurs het normaal vinden om tijdens het rijden te reageren op hun smartphone. Een derde van de chauffeurs vindt het lastig om de smartphone tijdens de rit te negeren, schrijven de onderzoekers. Verder blijkt dat het binnen 35 procent van de bedrijven normaal is dat je binnen een half uur een reactie geeft op een bericht van een collega. „Werkgevers vinden het in ruim 10 procent van de gevallen een normale zaak dat werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden", zegt VVN-directeur Alphons Knuppel. „Daar is nog een wereld te winnen. De simpelste oplossing is natuurlijk om de smartphone tijdens verkeersdeelname gewoon uit te schakelen of in je tas achter in de auto te leggen."

actueel
19-12-2018 16:12

Best bekeken

Hoe luncht Nederlandse werknemer

Nederlanders zijn onder te verdelen in bewuste eters, mobiele consumenten, lekkerbekken, traditionele lunchers en grote genieters. Dit blijkt uit de antwoorden van de veertigduizend personen, die online meededen aan een enquête van Cateraar Albron. Via de website ...

Het nieuwe maatwerken

Een beetje een rare. Soms een lastpost, maar ook gids en vakman. Dat typeert huisvestingsadviseur en interieurarchitect Erick Wuestman. Hij voelt dat bedrijven hem in eerste instantie soms lastig vinden als ze hem hebben ingehuurd voor advies over hun huisvestingsvraagstuk. Probleem is dat de meeste ...