Booking.com test drie werkplekconcepten naast elkaar

Boekingswebsite Booking.com gaat in haar eigen kantoor drie nieuwe werkplekconcepten testen, als opmaat voor het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam. Een zoektocht die moet leiden naar een werkomgeving die aansluit bij de specifieke behoeften van medewerkers, de productiviteit stimuleert en onderlinge samenwerking nog beter faciliteert.   

Het campus-concept, dat bestaat uit werkgebieden in grote open ruimtes. Het is de bedoeling dat hier in stilte gewerkt wordt. Voor 1-op-1 overleg, telefoongesprekken of vergaderingen kan worden uitgeweken naar de zogeheten break-out area, direct naast het werkgebied. Het ‘nest’-concept speelt in op het verminderen van de geluidsoverlast bij de bron. Akoestische panelen rondom de werkstations (6-8 bureaus) zorgen voor een eigen ‘nest’ als teamgebied. Dit verhoogt de samenwerking binnen het team, terwijl dit tegelijkertijd afleiding door geluidsoverlast tussen verschillende teams beperkt.
Het derde concept, het menu-concept, speelt vooral in op de autonomie van individuen om die werkomgeving te kiezen die op dat moment het beste bij hun activiteiten past. Omdat medewerkers hier gemachtigd zijn om te kiezen waar en wanneer ze werken, zijn ze mobieler - wat de onderlinge samenwerking kan bevorderen.
Global Manager Corporate Real Estate Bob Elshof : „Om te kijken welke van die drie het beste gaat werken, starten we binnenkort een grote pilot. In ons kantoor The Bank gaan we circa 3000 m2 volledig renoveren, waar we alle drie de concepten gaan realiseren en gedurende een periode van drie maanden gaan monitoren”, zegt hij in de nieuwste editie van het magazine van Smart workplace.

actueel
13-12-2018 16:12

Best bekeken

Hoe luncht Nederlandse werknemer

Nederlanders zijn onder te verdelen in bewuste eters, mobiele consumenten, lekkerbekken, traditionele lunchers en grote genieters. Dit blijkt uit de antwoorden van de veertigduizend personen, die online meededen aan een enquête van Cateraar Albron. Via de website ...

Het nieuwe maatwerken

Een beetje een rare. Soms een lastpost, maar ook gids en vakman. Dat typeert huisvestingsadviseur en interieurarchitect Erick Wuestman. Hij voelt dat bedrijven hem in eerste instantie soms lastig vinden als ze hem hebben ingehuurd voor advies over hun huisvestingsvraagstuk. Probleem is dat de meeste ...