CNV blijft strijden tegen misstanden hotelschoonmaak

Gesterkt door de vele klachten die binnenkomen op het ingestelde meldpunt, zet vakbond CNV haar actie tegen misstanden in de hotelschoonmaak onverminderd voort.   

Het CNV breidde eerder dit jaar het Van der Valkmeldpunt, waarmee housekeepers misstanden bij Van der Valk kunnen melden, uit naar de hele hotelbranche. Aan het einde van de zomer waren er al meer dan honderd serieuze klachten binnen en die teller loopt hard op. Het melden van klachten kan er ook anoniem. In de campagne bij Van der Valk kwamen ook klachten over tien andere hotels. Eerder kwamen Ibis, Steigenberger, Hilton, Bastion en andere ketens negatief in het nieuws. Het CNV wil dat hotels de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekenen, waarin afspraken staan over de behandeling van werknemers. Door de code te ondertekenen, laten hotels zien dat ze de hotelschoonmakers op een eerlijke en nette manier willen behandelen. Hotels die de code onderschrijven, krijgen van de bond een certificaat met een gouden emmer. Hotels die ondanks herhaald aandringen weigeren, kunnen rekenen op een natte dweil. 
Sinds de introductie van de Schoonmaak-code, in 2012, hebben ruim 1400 bedrijven en organisaties uit verschillende sectoren de code ondertekend. De lijst telt echter slechts tientallen hotels, op zo’n 3000 accommodaties. Daarom gaan CNV de komende tijd zelf bij de hotels langs om hen op te roepen om hun verantwoordelijkheid te nemen en de code te ondertekenen. De Code biedt echter geen garantie dat het niet alsnog misgaat. In het verleden zijn hotels die de Code niet naleefden ook geroyeerd.

actueel
06-12-2018 16:12

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...