Chinese webshops populair in Nederland

In 2018 kochten vijf miljoen Nederlanders voor een bedrag van 880 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels, blijkt woensdag uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org en PostNL.
Particulieren maar ook bedrijven kopen vooral veel in China, zo blijkt uit het onderzoek.

In 2017 kochten nog 3,8 miljoen Nederlanders via buitenlandse webwinkels, voor een bedrag van 765 miljoen euro. De uitgaven groeiden hiermee in een jaar met 15 procent. Vooral kleding, schoenen, speelgoed, personallifestyle- en IT-producten worden bij de webwinkels gekocht. China is met 31 procent van de aankopen het populairst, gevolgd door Duitsland (17 procent), het Verenigd Koninkrijk (15 procent) en de Verenigde Staten (9 procent). De totale online bestedingen bedroegen in 2018 23,7 miljard euro, waarmee de aankopen via buitenlandse webshops 3,7 procent van het totaal innemen.

Nederlanders hebben vergeleken met consumenten uit andere landen nog erg de
voorkeur voor webshops uit eigen land. „In andere landen ligt het aandeel van ‘crossborderbestedingen’ veel hoger, soms wel in de tientallen procenten”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, hierover.

actueel
16-04-2019 09:04

Best bekeken

Goed tekeningbeheersysteem is van strategische waarde

Een goed doordacht en opgezet tekeningenbeheersysteem vormt een uiterst belangrijke transparante schakel in de communicatie met betrokken partijen. Het belang van een eenduidig, goed opgezet strategisch tekeningenbeheersysteem komt vooral tot uitdrukking bij belangrijke interne processen op gebieden ...

Europese norm maakt werk makkelijker

Er komen naar verwachting in eind 2006 twee Europese normen voor Facility Management. EN 15221 Facilty Management-Terms and Definitions is de basis voor een 'taal' om in Europa over Facility Management te communiceren. EN 15222, een leidraad voor het voorbereiden en afsluiten van Facility Management ...