De essentie van Agile

In 1935 bedroeg de levensverwachting van een grote onderneming negentig jaar, in 2010 was het nog maar tien jaar. En het lijkt inmiddels nog minder te zijn geworden. Ondernemingen zijn zo langzamerhand verandermoe en zijn het zat om keer op keer weer met grote herstructureringen te moeten komen.

Uit de softwareontwikkeling is de laatste jaren een management- en organisatiemethode te voorschijn gekomen, die ervoor kan zorgen dat aanpassing en vernieuwing als constante factor in de organisatie kan worden gebouwd: agility. De resultaten van agile zijn vaak zeer positief: snellere en goedkopere ontwikkeling van betere producten en blije klanten, medewerkers en aandeelhouders. McKinsey vat de essentie van agile samen in vijf kenmerken:

1.    Een heldere poolster die de hele organisatie de weg wijst.

Amazon is een gigantisch conglomeraat van zeer uiteenlopende businesses, met ruim 350.000 medewerkers. Dit hele organisme wordt bijeengehouden door Amazon’s poolster: de geobsedeerdheid door de klanten 

2.    Crossfunctionele teams die zijn ingericht op een specifieke missie.

Deze teams kunnen heel snel worden ingezet en hebben zo min mogelijk lagen. Spotify zit in meerdere landen in twee werelddelen, heeft ruim 1.600 medewerkers, is georganiseerd in crossfunctionele teams en doet dit allemaal met slechts drie lagen.

3.    Werken met snelle iteraties.

Er worden minimaal levensvatbare producten en diensten op klanten losgelaten. De feedback en ervaringen hiermee worden meteen verwerkt in nieuwe versies, die weer naar klanten worden gebracht enzovoort. Vuistregel: begin klein en eenvoudig, kijk wat wel en niet werkt, pas het aan, kijk weer, pas weer aan, kijk weer en ga zo door.

4.    Nieuw mensenmodel.

De top beoefent dienstbaar leiderschap. Het topmanagement neemt obstakels weg, geeft coaching en feedback en ‘empowert’ teams om binnen hun missie beslissingen te nemen.

5.    Nieuwe visie op technologie.

Door de kracht van de cloud te benutten en gebruik te maken van zogeheten DevOps-praktijken (samenwerking tussen softwareontwikkeling en productiebeheer) kunnen bedrijven bliksemsnel op klantenbehoeften reageren. Soms zelfs in de week zelf dat de behoefte is ontdekt.

actueel
12-03-2018 10:03

Best bekeken

Fm en duurzame daden

Nu duurzaamheid op de agenda van vrijwel iedere facilitair manager staat, rijst de vraag wat hij moet weten om dit onderwerp bij de kop te pakken. Facilitair managers zijn al langer bezig met de ecologische gevolgen van de bedrijfsvoering en spelen hierop in door de introductie van bijvoorbeeld een ...

Veilige kersversieringen onontbeerlijk

Nederland ontbeert duidelijke regelgeving met betrekking tot de brandveiligheid van versieringmaterialen zoals kerststukjes. Daarom werkt het centrum van normalisatie NEN aan een eenduidige richtlijn. Aan deze Nederlandse Technische Afspraak (NTA), met nummer 8007, werken landelijke organisaties mee ...