De essentie van Agile

In 1935 bedroeg de levensverwachting van een grote onderneming negentig jaar, in 2010 was het nog maar tien jaar. En het lijkt inmiddels nog minder te zijn geworden. Ondernemingen zijn zo langzamerhand verandermoe en zijn het zat om keer op keer weer met grote herstructureringen te moeten komen.

Uit de softwareontwikkeling is de laatste jaren een management- en organisatiemethode te voorschijn gekomen, die ervoor kan zorgen dat aanpassing en vernieuwing als constante factor in de organisatie kan worden gebouwd: agility. De resultaten van agile zijn vaak zeer positief: snellere en goedkopere ontwikkeling van betere producten en blije klanten, medewerkers en aandeelhouders. McKinsey vat de essentie van agile samen in vijf kenmerken:

1.    Een heldere poolster die de hele organisatie de weg wijst.

Amazon is een gigantisch conglomeraat van zeer uiteenlopende businesses, met ruim 350.000 medewerkers. Dit hele organisme wordt bijeengehouden door Amazon’s poolster: de geobsedeerdheid door de klanten 

2.    Crossfunctionele teams die zijn ingericht op een specifieke missie.

Deze teams kunnen heel snel worden ingezet en hebben zo min mogelijk lagen. Spotify zit in meerdere landen in twee werelddelen, heeft ruim 1.600 medewerkers, is georganiseerd in crossfunctionele teams en doet dit allemaal met slechts drie lagen.

3.    Werken met snelle iteraties.

Er worden minimaal levensvatbare producten en diensten op klanten losgelaten. De feedback en ervaringen hiermee worden meteen verwerkt in nieuwe versies, die weer naar klanten worden gebracht enzovoort. Vuistregel: begin klein en eenvoudig, kijk wat wel en niet werkt, pas het aan, kijk weer, pas weer aan, kijk weer en ga zo door.

4.    Nieuw mensenmodel.

De top beoefent dienstbaar leiderschap. Het topmanagement neemt obstakels weg, geeft coaching en feedback en ‘empowert’ teams om binnen hun missie beslissingen te nemen.

5.    Nieuwe visie op technologie.

Door de kracht van de cloud te benutten en gebruik te maken van zogeheten DevOps-praktijken (samenwerking tussen softwareontwikkeling en productiebeheer) kunnen bedrijven bliksemsnel op klantenbehoeften reageren. Soms zelfs in de week zelf dat de behoefte is ontdekt.

actueel
12-03-2018 10:03

Best bekeken

Dynamische werkplekken om meer te bewegen

Er komen steeds meer hulpmiddelen op de markt, die inspelen op de behoefte om het zitten onder werktijd te reduceren. Zoals zit-stabureaus, fietsbureaus en loopbanden. Daarmee is het mogelijk dynamische werkplekken in te richten. ,,Door regelmatig pauzes te nemen, naar de printer te lopen, water te ...

Zelfredzaamheid bij beveiliging

Medewerkers die wilden afbouwen kwamen in het verleden nogal eens terecht in de functie van hoofd huishoudelijke dienst of interne dienst. veelal was dit dan een goed bedoelde actie van een werkgever. dit is echter niet Meer van deze tijd. de facilitair Managers of gebouwenbeheerders van ...