De werkplek van de toekomst…

Het is het jaar 2025. Anna wordt op een ochtend wakker en activeert haar digitale assistent; Lucy. Deze laat weten dat een klant (laten we haar Eva noemen) vandaag een afspraak met haar in wil plannen. Hiervoor wordt automatisch een tijdslot en locatie gezocht. Lucy zet de koffie klaar, terwijl Anna tijdens haar ontbijt de updates van haar werk checkt. Anna is een datawetenschapper die als freelancer niet in één vaste organisatie, maar met collega’s overal ter wereld werkt.

Lucy heeft ondertussen via een smart platform een auto geregeld, die Anna naar haar afspraak rijdt. Zodat zij zich volledig kan focussen op haar klant. De ontmoeting vindt plaats in een office hub, waar Anna binnenkomt met haar biometrische gegevens. Tijdens het gesprek maken ze gebruik van 3D-technologie, om het resultaat van het project te visualiseren. Via een online verbinding is bovendien ook een collega, die zich in een andere tijdszone bevindt, aanwezig bij het gesprek.

Het is niet ondenkbaar dat wij over enkele jaren werken zoals Anna in bovenstaand voorbeeld. De evolutie van de werkplek was onlangs het thema van een kennis- en netwerksessie, georganiseerd door Fujitsu en Outsourcing Hub. Een dertigtal sourcing advisors werd bijgepraat over de belangrijkste trends. Zij werden welkom geheten door Bas de Reus (Managing Director, Fujitsu Nederland) en Frits-Jan Groenewold (Head of Pre-Sales, Fujitsu Nederland).

,,De werkplek blijft de basis van hoe wij met elkaar produceren, creatief zijn en innoveren, ook met de komst van de volgende generaties op de arbeidsmarkt die op nieuwe manieren willen samenwerken’’, vatte Groenewold het belang van het thema samen. Veranderingen op de werkplek gaan snel en organisaties moeten zich daar nu al op voorbereiden en aanpassen. Analisten zien Fujitsu als ‘leader’ op het gebied van Managed Workplace Services. ,,Onze sterke positie op werkplek gebied combineren we met ons Human Centric DNA en focus op innovaties in een ecosysteem samen met onze klanten en partners.’’

Net zoals het rond het jaar 2000 niet te voorzien was waartoe ontwikkelingen zoals mobiele telefonie en mobiel internet zouden leiden, is het ook nu nog lastig te voorspellen hoe de werkplek er over pakweg tien jaar uit ziet. Ivar Fennema (Fujitsu EMEIA) haalde tijdens het event de belangrijkste trends aan: ,,Op de werkplek komen sociale, demografische en technologische veranderingen samen met ontwikkelingen, zoals duurzaamheid en het verdwijnen van traditionele bedrijfsketens.’’

actueel
14-03-2018 11:03

Best bekeken

Koffiecorner cruciale kantoorfaciliteit

Bij het ontwerp van een nieuw interieur speelt de koffiecorner een steeds belangrijkere rol. Dit constateert onder meer interieurspecialist Jaap den Braber. ‘In vergelijking met een aantal jaar geleden, zijn bedrijven bewuster bezig met de inrichting hiervan. Men wil klanten en medewerkers ...

Verleiden met Workplace Nudging

Tegenwoordig zijn huisvestingstrajecten vaak langlopende veranderprocessen. Het hele traject van visie, budget en ontwerp tot en met de uiteindelijke verhuizing duurt maanden, soms zelfs jaren. Vervolgens blijkt het dan nog eens erg tijdsintensief te zijn om medewerkers mee te krijgen in het ...