Een op drie beveiligt smartphone niet

Bijna een derde van de Nederlanders met een smartphone schermt persoonlijke gegevens bij het installeren van een app niet af. Daardoor kunnen buitenstaanders toegang krijgen tot allerlei privézaken: locatie, privéfoto’s en telefoonlijsten. Dat stelt het CBS vast.  

Uit nieuwe cijfers blijkt dat zo’n 17 procent van de Nederlandse smartphone-gebruikers er niets aan doet om persoonlijke gegevens bij het installeren van een app te verbergen en dat zelfs 12 procent niet eens weet dat het mogelijk is. Verhoudingsgewijs laten vooral laagopgeleiden hun telefoon ‘wijd’ open staan: zo’n 43 procent. Hoogopgeleide Nederlanders doen dat veel minder vaak: 23 procent.
Toch doen Nederlanders, als het om de bescherming van hun privacy gaat, het verhoudingsgewijs niet slecht. Nederland behoort met de 68 procent dat toegang weigert of blokkeert zelfs tot het meest ‘privacy bewuste’ rijtje landen van de EU. In de top-5 staat Frankrijk op één. Daar blokkeert 77 procent van de inwoners de toegang tot persoonlijke gegevens. Nederlandse smartphone-gebruikers worden volgens het CBS-onderzoek nauwelijks geplaagd door virussen of andere vijandige software. Slechts 3 procent van de Nederlanders is er ooit documenten, foto’s of andere gegevens door kwijtgeraakt. Nederland is daarmee een van de veiligste EU-landen, samen met het Verenigd Koninkrijk (2 procent), Finland, Oostenrijk, Portugal, Estland en Cyprus (3 procent). Inwoners uit Hongarije, Malta (13 procent) en Bulgarije (11 procent) geven het vaakst aan iets kwijt te raken.
Opvallend: Nederland staat in de EU helemaal bovenaan als het gaat om smartphone-gebruik. 87 procent van de inwoners tussen 16 tot 75 jaar heeft er een. Alleen in Denemarken is de smartphone net zo normaal. 3 procent van de Nederlandse smartphone-gebruikers gebruikt trouwens helemaal geen app’s.

actueel
05-02-2019 16:02

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...