Europese studie over valse alarmmeldingen

Bezuinigingen en het veronderstelde hoge aantal valse alarmmeldingen hebben er in sommige Europese landen toe geleid dat de standaardreactie van brandweerkorpsen is aangepast. In sommige landen is bijvoorbeeld verificatie vereist voordat de brandweer uitrukt. Op deze manier moeten onnodige kosten worden voorkomen. Dit blijkt uit een Europese studie naar valse alarmmeldingen. 

De verhoogde risico’s voor de veiligheid en de extra kosten voor de maatschappij worden daarbij echter vaak niet meegerekend. De studie van Euralarm, de Europese vereniging voor de elektronische brandveiligheids- en beveiligingsindustrie, is bedoeld om de werkelijke kosten van valse alarmmeldingen per land inzichtelijk te maken. Door de wetenschappelijke benadering biedt de studie opheldering over het fenomeen valse alarmmeldingen. Het omvat een procesbeschrijving om interventie door de brandweerdienst te initiëren, formules om ratio’s voor valse alarmmeldingen te berekenen en een methode voor algemene analyse. Hiermee kan een nauwkeurig beeld worden geschetst van de situatie met betrekking tot valse alarmmeldingen in de geselecteerde Europese landen Duitsland, Verenigd Koninkrijk/Engeland, Zwitserland, Zweden en Oostenrijk/Vorarlberg. De studie omvat ook aanbevelingen en strategieën om valse alarmmeldingen te verminderen. Deze zijn gebaseerd op zorgvuldig bestudeerde statistieken van branden en – in het bijzonder – het aantal brandmeldingen als gevolg van detectie door brandmeldsystemen van werkelijke branden, vergeleken met het aantal valse alarmmeldingen. De Euralarm werkgroep stelt dat het onderwerp valse alarmmeldingen in toenemende mate  geïntegreerd moet worden in brandbeveiligings- en brandmeldstrategieën. Het afwikkelen van valse alarmmeldingen moet een actief onderdeel worden van het plaatselijke management. De studie van Euralarm geeft aanbevelingen om dit te bereiken.

actueel
26-06-2018 16:06

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...