Extra winstgevende zonnepanelen

Het rendement van zonnepanelen kan door actieve koeling sterk worden verbeterd. Het Alphense bedrijf DK Prototyping for Automotive Glass past het systeem toe op haar nieuwbouwpand; het wordt het eerste pand ter wereld dat volledig wordt bedekt met extra winstgevende zonnepanelen.  

Zonnepanelen hebben zonlicht nodig om te kunnen functioneren, maar naarmate ze warmer worden, presteren ze naar verhouding een stuk slechter. Moderne panelen hebben een rendement van zo’n 20 procent; 80 procent blijft onbenut. De warmte zorgt ervoor dat er nog meer rendement verloren gaat.
DK Prototyping for Automotive Glass heeft een oplossing bedacht voor het rendementsverlies, namelijk actieve koeling van de zonnepanelen met lucht. Door de zonnepanelen met een frame aan elkaar te koppelen, ontstaat een wind- en waterdicht geheel. Onder de zonnepanelen wordt een ruimte vrijgelaten, waardoor geforceerd lucht wordt geblazen die de panelen koelt. De koeling van zonnepanelen met lucht is bijzonder, zegt Sarine Driehuis van DK: „Normaal gesproken vindt dergelijke koeling met water plaats. Maar om dat bij dit project te kunnen realiseren zijn kilometers waterleidingen nodig. Doordat wij een water- en luchtdicht dak van de zonnepanelen maken, kan er ook met lucht gekoeld worden en zijn er in principe geen leidingen nodig.” Door de koeling gaat het rendement van de panelen omhoog. „We verwachten een verbetering van 20-30% ten opzichte van een niet-gekoelde situatie. Maar we gaan nog een testopstelling maken waarbij we dit gaan controleren”, zegt Driehuis. En ander voordeel van de koeling is dat de zonnepanelen langer meegaan. Degradatie van de cellen is namelijk progressief aan temperatuur gekoppeld. Met andere woorden: hoe warmer de zonnecellen, hoe korter de levensduur.

actueel
18-09-2018 15:09

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...