Flexwerken nog lang niet overal beleid

Ondanks de opkomst van de digitale flexwerkplek heeft slechts 31 procent van de Nederlandse bedrijven beleid om werknemers te stimuleren minder kilometers te maken. Dit blijkt uit het Digitale Mobiliteit onderzoek dat Computer Profile, Fleet Profile en Dutch Connect, uitvoerden onder ruim 6000 beslissers bij Nederlandse organisaties. Daarbij is het opvallend dat nog eens bijna 40 procent van de bedrijven helemaal geen beleid heeft voor werken op afstand.   

Het telewerken met slimme communicatie-tools als alternatief voor fysieke aanwezigheid, lijkt logisch maar wordt toch nog door weinig organisaties concreet geïmplementeerd. Een gemiste kans voor het verminderen van de filedruk op de Nederlandse wegen. De initiatiefnemers van het onderzoek vroegen zich af hoe Nederlandse organisaties met meer dan vijftig medewerkers tegenover de fileproblematiek staan en met name in hoeverre zij digitale mobiliteit inzetten om deze te verlichten. Zo is onderzocht of er proactief beleid is om medewerkers te stimuleren meer gebruik te maken van digitale mobiliteit. Ook is gekeken of bedrijven verwachten dat medewerkers elke werkdag naar kantoor komen en of er afspraken zijn om vaker gebruik te maken van telefonische afspraken, conference calls en videocalls om reiskosten en -tijd te besparen.  

Standaard één dag in de week thuis
Uit de marktanalyse blijkt dat werken op afstand steeds meer wordt gefaciliteerd door het Nederlandse bedrijfsleven. Zo is er een duidelijk toename in de adoptie van tablets en smartphones voor zakelijk gebruik. Daarentegen is het gebruik van desktops en laptops afgenomen. Zo wordt er nu nog bij 81 procent van de bedrijven gebruikgemaakt van laptops tegen 90 procent in 2011. HP van Tilburg, ICT en Mobiliteitsdeskundige bij Dutch Connect: „In de vakantieperiode bleek dat als 20 procent van de mensen de weg verlaat, de files zijn opgelost. Waarom spelen Nederlandse organisaties hier nog zo weinig op in? Zij zouden bijvoorbeeld medewerkers standaard één dag in de week thuis kunnen laten te werken. Er zijn uiteraard beroepen waarbij dat niet kan, maar bij een groot deel van de kenniswerkers is het mogelijk heel productief te zijn zonder lang te reizen. ”

Beveiliging van digitale werkplek
Het onderzoek toont verder aan dat de digitale werkplek steeds beter wordt gefaciliteerd. Hierdoor wordt beveiliging ook een belangrijker onderwerp. Om dit goed in te richten wordt er steeds meer gebruikgemaakt van oplossingen voor mobile device management (MDM). De overheid loopt daarbij duidelijk voorop: 53 procent van alle overheidsinstanties met meer dan 50 medewerkers heeft een MDM-toepassing. Gemiddeld is de adoptie 27 procent, waarbij dat in 2016 nog slechts 16 procent was.  

„Onze databases bevatten veel gegevens over de ICT-markt en de zakelijke mobiliteitsmarkt”, vertelt Michiel Alkemade, directeur van Computer Profile en Fleet Profile. “Door deze data te combineren en te analyseren kunnen we vragen beantwoorden zoals: kan een conference call een fysieke vergadering vervangen? Ons onderzoek laat zien dat er met name op het gebied van de bedrijfscultuur nog heel veel werk te verrichten is, want met adoptie van de digitale middelen en de Cloud gaat het juist heel goed. Toch kunnen we ook trots zijn op het gegeven dat bij 94 procent van de Nederlandse bedrijven een vorm van werken op afstand wel is toegestaan. Daarmee lopen we wereldwijd voorop.”

actueel
11-09-2018 14:09

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...