Fm steeds verder geautomatiseerd

Avans Hogeschool in Breda gebruikt de schoonmaakrobot Intellibot. De robot maakt maximaal negenhonderd vierkante meter vloer schoon per uur en reduceert 85 procent afvalwater en het gebruik van chemische schoonmaakmiddelen. Het water wordt in vier stappen gezuiverd voor hergebruik. Aan de hand van een ingeprogrammeerde plattegrond legt de schoonmaakrobot zelf zijn werkroute door een ruimte af. De robot gaat schoonmaakmedewerkers steunen bij het zware en repeterende werk van vloeren schrobben.

De Intellibot is een aansprekend voorbeeld van de ongekende mogelijkheden die technologie biedt. Tijdens de driedaagse masterclass FM & Technologie – die start op 7 juni 2018 – komen verschillende invalshoeken van technologie en de impact daarvan aan de orde. Op de derde dag staat het automatiseren van fm-processen centraal.

„De robot geeft  medewerkers de mogelijkheid om tijd en aandacht te geven aan zaken die niet kunnen worden geautomatiseerd“, aldus Esmee Ficheroux, lid van de Raad van Bestuur bij CSU. Dat een schoonmaakrobot de vloeren in het schoolgebouw schrobt, past binnen de filosofie van Avans. „Voor studenten is het een concreet voorbeeld hoe robotisering onderdeel uitmaakt van werkprocessen. Feitelijk een voorproefje op de toekomst.”

Ontwikkelaar Decos en USG People, het moederbedrijf van Receptel, zijn vorig jaar druk bezig geweest met het trainen van robot Pepper. De robot heet vanaf 1 mei 2017 gasten welkom, registreert ze en biedt ze drankjes aan. „Dit betekent niet dat Pepper de gastvrouwen en –heren van Receptel gaat vervangen“, benadrukt general manager Rolijn Greve. „Gastvrijheid en klantbeleving hebben veel met gevoel te maken. Menselijk contact is daarbij onmisbaar. Het is de bedoeling dat Pepper het werk van de collega’s leuker en makkelijker maakt.” Door bepaalde taken over te nemen, kunnen de hosts zich volledig richten op het perfect ontvangen, welkom heten en begeleiden van de gast. Pepper is bovenal een slimme robot, aldus Greve. „Als het bedrijf een gast verwacht, stuurt hij die persoon alvast informatie met het adres, de parkeermogelijkheden en eventuele fileinformatie. Als de gast is gearriveerd, houdt Pepper zich bezig met het registreren en het doorgeven van deze info aan de betreffende ontvanger, terwijl de echte gastvrouw of – heer zich met de klant kan bezighouden.”

En dan beheerplatform PULSE. Hoe zorg je dat inpandige installaties onder wisselende condities doorlopend optimaal ingeregeld zijn? En hoe voorkom je dat storingen in uitval resulteren en in het ergste geval delen van bedrijfsprocessen lamleggen? ‘Daar heb je een gebouwbeheersysteem voor’, zou je zeggen. Maar dat is slechts gedeeltelijk waar. Maikel Nabuurs, manager Monitoring & Datamanagement bij Strukton Worksphere: „Om te beginnen beschikt lang niet elk gebouw over een dergelijk systeem. En als je er eentje hebt, is zeker niet gezegd dat je hiermee realtime kunt schakelen op de gewenste comfortwaarden.”

actueel
01-05-2018 08:05

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...