Geen langetermijnstrategie voor duurzaam ondernemen

Onderzoek van het ING Economisch Bureau toonde vorig jaar aan dat kostenbesparing de belangrijkste drijfveer is voor mkb-bedrijven om aan duurzaamheid te doen. Nieuw onderzoek in opdracht van Epson Nederland laat echter een heel ander beeld zien: maar liefst 68 procent laat weten dat kostenbesparing niet de belangrijkste overweging is.  

Uit het nieuwe Epson onderzoek onder ruim 400 mkb-ondernemers in Nederland blijkt dat de intrinsieke waarde van groen ondernemen een veel grotere rol speelt dan kostenbesparing. Maar liefst 73 procent van de ondervraagde Nederlandse mkb’ers geeft aan zich zorgen te maken over het milieu en dat als een belangrijke beweegreden te zien voor groener ondernemen. Slechts 16 procent geeft aan alleen maar duurzaam te ondernemen om kosten te besparen.
„Dit essentiële verschil kan wellicht verklaard worden door het feit dat het mkb zich aan het voorbereiden is op de strengere milieuwetgeving en dat men zich hierdoor bewuster is geworden van de milieuproblematiek en het belang van groen ondernemen”, zegt Ward Estoppey, Channel Marketing Manager bij Epson Nederland tegen executive-people. „Daarnaast is groen ondernemen ook iets wat personeel, klanten en leveranciers steeds belangrijker vinden. Het staat simpelweg bij iedereen hoger op de agenda, dat zie je bijvoorbeeld ook aan het groeiende aantal zonnepanelen in ons land.”

actueel
13-02-2019 15:02

Best bekeken

Corino technisch consultant bij Newtel Essence

Arnold Corino (28) is in dienst getreden bij Newtel Essence in Vianen als technisch consultant. In deze functie assisteert hij de account manager en adviseert hij ook de klant bij technische vraagstukken over de aangeboden spraak- en data-oplossing. De uitdaging De functie van technisch ...

Huisvesting grote invloed op gebruikers

‘De eenzijdige aandacht op ‘werkplekken’ verschuift naar ‘plekken die werken’. De cruciale vraag daarbij is dan wel wat maakt dat de plekken werken voor de organisatie en haar mensen? Als je maatwerk wilt leveren, moet je namelijk eerst de maat nemen.’ Real ...