Gehackte telefooncentrale hoge kostenpost

De pincode van zakelijke telefooncentrales blijkt regelmatig simpel te raden en daarmee te hacken. Zo kunnen criminelen op kosten van de zaak naar dure nummers in het buitenland bellen. Wanneer dit aan het licht komt, is de telefoonrekening vaak al opgelopen tot in de tien- en soms wel honderdduizenden euro’s.  

Het komt nog vaak steeds voor dat telefooncentrales geïnstalleerd worden en de standaard toegangscode van de fabrikant niet gewijzigd wordt. Een voorbeeld is het bekende ‘0000’ bij SIM-kaarten, een code die dan ook als eerste door kwaadwillenden geprobeerd wordt bij een poging de SIM-kaart te ontgrendelen. Standaard toegangscodes blijken vaak makkelijk te achterhalen omdat algemeen bekend is welke systemen welke standaard codes gebruiken. Hackers kiezen graag het weekend uit, omdat er dan niemand op de zaak aanwezig is en het telefoongebruik lange tijd onopgemerkt kan blijven. In ieder geval tot de volgende maandafrekening. Tips om de centrale te beschermen zijn simpel: verander de standaard toegangscode direct na installatie, wijzig deze code een paar keer per jaar, zorg dat het systeem voorzien is van een firewall en laat gesprekken naar risicolanden blokkeren als uw bedrijf daar zelf geen contacten heeft.

actueel
14-09-2018 11:09

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...