Gijzelsoftware SamSam treft Nederlands bedrijfsleven

Tientallen Nederlandse bedrijven zijn de afgelopen maanden getroffen door gijzelsoftware. Het gaat om een uitbraak van SamSam, een geraffineerde vorm van ransomware. Het gevraagde losgeld kan oplopen tot enkele tonnen.  

Tientallen ondernemingen zijn daardoor getroffen, zegt cyberbeveiliger Fox-IT tegen persbureau ANP, maar dat is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Het bedrijf weet namelijk niet hoeveel mensen de gijzeling op een andere manier hebben opgelost, bijvoorbeeld door losgeld te betalen of door de besmetting zelf op te lossen.
Het is niet bekend hoeveel financiële schade SamSam in Nederland heeft aangericht.  In tegenstelling tot eerdere aanvallen met gijzelsoftware, zoals WannaCry and GandCrab, slaan de hackers niet meteen toe. Ze doen eerst goed onderzoek naar het slachtoffer. Pas daarna vergrendelen ze bestanden en eisen ze losgeld. De makers van SamSam wachten en loeren eerst. Ze kijken waar ze zijn binnengekomen en of ze dieper in de systemen kunnen doordringen, om zo meer schade aan te richten. Daarna verwijdert of saboteert SamSam in alle stilte de back-ups, om te voorkomen dat een bedrijf de besmetting ongedaan kan maken.
Pas als dat is gebeurd, slaat SamSam toe en worden de bestanden vergrendeld. Doordat computersystemen gericht worden gegijzeld, kunnen de makers een hoger losgeld eisen dan bij andere besmettingen. Het losgeld begint vaak bij tienduizenden euro's en kan oplopen tot enkele tonnen. Dat moet in bitcoins of andere cryptovaluta betaald worden. Bij eerdere gijzelsoftware ging het om enkele honderden euro's losgeld.

actueel
06-12-2018 16:12

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...