Grip op de kosten door vast-mobielintegratie

De manieren waarop uw werknemers communiceren en hun zakelijke en privé apparaten gebruiken voor hun werk verschilt per werknemer. Bij sommige taken is een vast toestel toch nog handig. Hoe stel je het juiste abonnement voor elke medewerker samen, zonder het onnodig complex te maken en toch grip op kosten te houden? Zogeheten persona’s bieden uitkomst.

Een persona is een omschrijving van een (fictief) persoon die de groep in kwestie vertegenwoordigt. Globaal kun je in elk bedrijf drie medewerkersprofielen onderscheiden: de kantoorwerker, de thuiswerker en de mobiele werker. De receptie is hét visitekaartje van het bedrijf. De receptie moet daarom altijd optimaal bereikbaar zijn, via vaste én mobiele toestellen. Klanten kennen de receptionistes, zeker in het MKB, vaak nog persoonlijk en vertrouwen op een vast aanspreekpunt. In vergaderruimten en de kantine zijn meestal nog vaste telefoontoestellen aanwezig. In liften en technische ruimtes noodgedwongen ook. Sales- en accountmanagers zijn veel onderweg en op bezoek bij klanten. Zij moeten vooral mobiel bereikbaar zijn. Een vaste telefoon is overbodig. Hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor ambulante medewerkers die hun werkzaamheden bij de klant combineren met bereikbaarheidsdiensten op kantoor. Onderzoekers van ABN AMRO signaleerden onlangs dat de zakelijke markt voor bellen via internet (VoIP) de laatste twee jaar is verviervoudigd. VoIP betekent bellen via 4G en maakt 2G en 3G als verouderde technologieën eigenlijk overbodig. Is dat niet een mooi kantelpunt? Een ideaal moment voor ondernemers om de balans op te maken en nieuwe keuzes te maken. Als de vast-mobielintegratie eenmaal is ingeregeld, kan de grote ontdubbelingstruc beginnen. De inspanningen zijn daarbij vooral gericht op de kantoormedewerkers, ambulante servicemedewerkers en sales- en accountmanagers. Voordelen van ontdubbeling zijn onder meer het lagere aantal vaste toestellen, het afschaffen van de vervangingsinvesteringen voor de vaste toestellen en de verminderde beheerwerkzaamheden voor de ICT-afdeling. Zo heb je de businesscase snel rond. De komende jaren verwachten de onderzoekers van ABN AMRO geen nieuwe revolutie op telecomgebied. Innovatie zal vooral uit nieuwe diensten moeten komen. Of uit de integratie van verschillende bestaande diensten, zoals vast en mobiel of IT en telecom. Een ding is zeker, de ouderwetse bedrijfstelefooncentrale bestaat over tien jaar niet meer.  

22-11-2017 13:11

Best bekeken

Productinfo week 42

  Laptophouders   De laptophouders Ergo-Q330 en Ergo-T340 van BakkerElkhuizen zijn bekroond met de internationale Ergonomics Excellence Award. Een vertegenwoordiger van FIRA International Ltd, het gerenommeerde Engelse onderzoeksinstituut voor kantoorinrichting, reikte de prijs op 16 ...

Beheerder vergeet noodverlichting

Noodverlichting in kantoren wordt niet altijd goed onderhouden. Dat merken vooral de installatiebedrijven die het achterstallig onderhoud mogen doen. 'De brandweer komt nog noodverlichting tegen, die vijftien jaar geleden is aangelegd.' De eisen waaraan noodverlichting moet voldoen staan ...