Grip op je e-mail = grip op je werk

Op kantoor worden we aanhoudend afgeleid. Een mailtje, een telefoontje of een appje van een collega die even zijn ei kwijt wil. „Waarom kunnen we de verleiding van notificaties niet weerstaan en hoezo heeft die mailbox ons zo in zijn greep”, vroeg werkdrukcoach Annemiek Tigchelaar zich af. Ze deed onderzoek en schreef hierover het boek ‘Grip op je e-mail = grip op je werk‘.

„Er vindt op zo’n moment een stressreactie in je brein plaats. Je wordt gestoord, bent met drie dingen tegelijk bezig, doet dingen half. Dat geeft een hapsnapgevoel”, zegt Tigchelaar. Het grootste probleem zit hem er volgens werkdrukcoach Tigchelaar in dat we geen werktijd reserveren voor onze mail. Volgens haar is het veel handiger om zowel ‘s ochtends als ‘s middags een uur in te plannen voor het afhandelen van mailtjes. „Mensen plannen slecht. We zetten afspraken en vergaderingen in de agenda, maar het plannen van werk en het uitvoeren van klussen zetten we er niet in”, zegt Tigchelaar. “We moeten de regie in eigen handen
nemen.”

Door zakelijke chatprogramma’s als Slack en Skype for Business raakt de aandacht nog meer versnipperd. “En ook Whatsapp wordt steeds meer bedrijfsmatig gebruikt. Je hebt vaak het gevoel dat je snel moet reageren”, signaleert Tigchelaar. Maar er zijn best wat oplossingen te bedenken, meent Tigchelaar. „Hou ‘s ochtends een korte stand-upmeeting met elkaar, dat scheelt al heel veel mailtjes. En hanteer de AAA-regel bij elke mail die je binnenkrijgt: maak een keuze tussen afdanken, archief en actie.”

actueel
03-06-2019 16:06

Best bekeken

Johan Steenbakkers wint Gouden Koksmes

Johan Steenbakkers is de beste instellingskok van Nederland. De kok van het Catherina Ziekenhuis in Eindhoven won deze titel tijdens het Nationaal Kampioenschap voor Instellingskoks 2006 op de vakbeurs Horecava. De jury kreeg een voorgerecht van gerookte paling voorgeschoteld. Daarna volgde als ...

(Brand)veiligheid in de zorgsector

De focus op verhoging van kwaliteit en veiligheid in de zorg wordt steeds scherper. Het moet veiliger voor cliënt en zorgverlener.Ook wil de overheid dat het aantal incidenten drastisch daalt. Dat vereist voor veel organisaties een andere werkwijze, soms ook een andere cultuur. Een optimale ...