Groothandel bedreigd door directe verkoop leveranciers

Meer dan de helft van de groothandelaren wereldwijd heeft te maken met leveranciers die direct aan de eindgebruiker verkopen. Hierdoor verandert het traditionele verkoopmodel en neemt de concurrentie tussen traditionele partners toe, zo toont nieuw onderzoek in opdracht van Sana Commerce aan.  

47% van de door het onderzoek ondervraagde leveranciers heeft een webwinkel waarmee ze hun producten en diensten direct aan de eindgebruiker kunnen verkopen. En 24% is van plan om in de toekomst een e-commerce oplossing te implementeren als aanvullende bron van inkomsten. Uit het onderzoek onder 559 B2B-organisaties wereldwijd blijkt verder dat 41% van de ondervraagden e-commerce als middel ziet om het bedrijfsmodel te veranderen, terwijl 43% met directe online verkoop een nieuwe inkomstenstroom aanboort in een poging om via minder kanalen te verkopen.
Bedreiging winstgevendheid en levensduur.
Steeds meer organisaties focussen zich op e-commerce om concurrerend te blijven, het verkoopvolume te vergroten en de klantervaring te verbeteren, meldt het Schoonmaakjournaal. Maar een kwart van de bedrijven haalt deze doelstellingen na de implementatie van een e-commerce oplossing. De belangrijkste redenen voor het uitblijven van goede resultaten zijn toegenomen concurrentie en een agressieve markt.
Uit het onderzoek blijkt dat 33 procent van de ondervraagden van mening is dat leveranciers, groothandelaren en distributeurs die rechtstreeks aan eindklanten verkopen, de prijs van producten omlaag drijven en hiermee de winstgevendheid en levensduur van een organisatie bedreigen. Daarnaast stelt 63% van de distributeurs dat groothandelaren hun grootste bedreiging zijn. Ze benadrukken hiermee de mogelijkheid van massaconsolidatie in de markt als organisaties ervoor kiezen om rivalen over te nemen in een poging om concurrerend te blijven. 

actueel
28-11-2018 16:11

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...