Het belang van de medewerker

Eerder deze maand werd de digitale werkplek van A tot Z besproken tijdens het Digital Workspace Event van Frankwachting en Mixit. Hier een aantal interessante zaken uit die bijeenkomst. Eén ding is zeker volgens watcher Sarah Leijendekker: de digitale werkplek draait om de mens.

In iedere sessie die de online marketing & communicatieadviseur bij de organisaties EmbracesSBS (social intranet) en Umbrella (klantcontact software) bezocht, werd het belang van de medewerker belicht. ,,Of het nu gaat over behavioral design, het gebruik van AI en chatbots, data-analyse of talentmanagement: mensen maken of breken het succes van een digital workplace. De term wordt dan ook terecht uitgebreid door Peter Staal, online consultant bij Bind, naar de ‘digital connected workplace’. De connectie komt voort uit menselijke interactie en dus gaat een digital workspace verder dan alleen een virtuele werkplek.’’

Om interactie te kunnen faciliteren, moeten organisaties op een andere manier gaan organiseren. Leijendekker: ,,Volgens Christian Kromme, auteur en specialist op het gebied van disruptieve innovatie, is het zo dat technologie evolueert, zoals ook menselijke cellen evolueren. Voortvloeiend uit deze theorie komt ook zijn visie op de digitale werkplek van de toekomst naar voren: Er komen steeds meer communities die samen werken aan het oplossen van een probleem. Die mensen worden gedreven door passie, niet door geld. Door slimme technologieën werken zij wereldwijd samen, zonder fysiek bij elkaar te zijn, maar dat wel zo ervaren. Een organisatie moet zich daarom als water gaan organiseren. Flexibeler en transparanter gaan communiceren.’’

Zo moet de werkplek van de toekomst er ook uitzien, aldus Kromme. ,,Geen gebouwen meer van beton en geen hiërarchische lagen. Juist een structuur waar teams autonoom met elkaar samenwerken, die gefaciliteerd worden door technologie, en waar iedereen als individu en als team autonome beslissingen kan maken. Beslissingen die niet meer worden geredigeerd door een CEO. Iedereen kan zijn eigen intelligentie en kennis inzetten. We moeten naar een plek waar samenwerken zich gemakkelijk in allerlei vormen kan gieten.’’

Denk buiten gebaande kaders en leer van andere organisaties, initiatieven en applicaties. Leijendekker: ,,De boodschap was: jat gerust goede ideeën die werken, maar vergeet niet te testen. Misschien is jouw organisatie net anders, dus bepaal vooraf wat je wil bereiken en meet of je resultaten boekt. Houd er rekening mee dat mensen die werken vanuit hun passie, betrokken en gedreven medewerkers zijn die de interactie met elkaar aangaan. Interactie die bepalend is voor het succes van de digital workplace.

Voor meer info: www.frankwatching.com/digitalworkspace/editie-2018/

actueel
06-03-2018 11:03

Best bekeken

Dynamische werkplekken om meer te bewegen

Er komen steeds meer hulpmiddelen op de markt, die inspelen op de behoefte om het zitten onder werktijd te reduceren. Zoals zit-stabureaus, fietsbureaus en loopbanden. Daarmee is het mogelijk dynamische werkplekken in te richten. ,,Door regelmatig pauzes te nemen, naar de printer te lopen, water te ...

Zelfredzaamheid bij beveiliging

Medewerkers die wilden afbouwen kwamen in het verleden nogal eens terecht in de functie van hoofd huishoudelijke dienst of interne dienst. veelal was dit dan een goed bedoelde actie van een werkgever. dit is echter niet Meer van deze tijd. de facilitair Managers of gebouwenbeheerders van ...