Het ontwerpen van een werkplekstrategie

Een belangrijke voorwaarde voor het samenstellen van een effectieve werkplekstrategie is dat je rekening houdt met de specifieke kenmerken van de markt en branche waarin uw organisatie opereert. Er zijn er meer, maar in dit artikel worden de vier belangrijkste marktomstandigheden besproken, die directies en Facility Managers in overweging nemen bij het vormen van een strategie.  

Goede en duidelijke strategieën zijn en blijven lastig om te maken. Een goede strategie vindt zijn oorsprong in de juiste kennis op de juiste manier toegepast. Kennis van de organisatie, de stakeholders en uiteraard de markt waarin een organisatie opereert. Zonder deze kennis of de juiste toepassing daarvan, geen (effectieve) strategie. Ook bij het ontwerpen van een werkplekstrategie is kennis van de markt een belangrijk onderdeel. Ondanks dat, gaan strategen en leiders nog (te) vaak uit van voorspelbare, stabiele omgevingen. Terwijl de omgeving waarin hun organisatie opereert, bekendstaat als enorm beweeglijk of zelfs onvoorspelbaar. Uit onderzoek blijken onder andere meer vier marktvormen of marktomschrijvingen:  

Scenario 1: Markt is voorspelbaar, maar lastig te veranderen In dit scenario vraagt een strategie om een duidelijke doelstelling, een duidelijke marktafbakening en het opbouwen en behouden van de marktpositie. Kwantitatieve en voorspellende strategische modellen werken in deze situatie het beste. Net zoals de klassieke benaderingen van medewerkersplanning, outsourcing en Facility Management. Kleine aanpassingen aan de werkplekstrategie zijn te verwachten, maar ingrijpende veranderingen komen weinig voor.  

Scenario 2: Organisatie is een marktleider Deze organisatie leidt de markt en bepaalt ook in grote mate de toekomst in een sterk concurrerende markt. De organisatie is ondernemend van karakter, neemt grote, maar wel overwogen en transparante risico’s. Werkplekontwerpers en Facility Managers hebben de verantwoordelijkheid dat de organisatie haar middelen kan ordenen en structureren. Zij kunnen helder en precies plannen en de strategie op de juiste manier implementeren. De werkomgeving moet bijdragen aan grotere activiteit bij alles-of-niets-projecten.  

Scenario 3: De organisatie opereert in een dynamische, onvoorspelbare omgeving Wereldwijde concurrentie, technologische ontwikkelingen, economische onzekerheid en maatschappelijke onrust. Al deze elementen zorgen voor een dynamische onvoorspelbaar strategisch speelveld voor deze organisatie. Dit vereist een continue verfijning en aanpassing van doelen en plannen. In de markt, waarin de organisatie opereert, zijn lange termijnplannen al snel achterhaald. Deze organisatie verschuift zijn activiteiten, lijft deze in, of stoot deze af. Soepel en zodra nodig. Als gevolg daarvan is het voor deze omgeving gewenst dat de organisatie haar kosten van vast naar variabel verplaatst.  

Scenario 4: Organisatie in overlevingsmodus Overlevingsstrategieën omvatten twee componenten. De eerste component in de strategie is dat zij defensief zijn, kosten besparen, producten of diensten inperken en essentieel kapitaal en medewerkers vasthouden. De tweede component is dat leiders een focus ontwikkelen en houden op het ontwikkelen van groeistrategieën. De gebruikte middelen moeten worden ingezet op de kern van de organisatie, die waarde creëert. Deze groep voelt zich dan gesteund en daarmee ontstaan de hoogst mogelijke concurrentievoordelen.  

actueel
05-06-2018 09:06

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...