Hoe circulair zijn inventaris en het kantoormeubilair?

Hergebruik is hot. Kringloopwinkels, ruilhoeken op social media en snuf-felmarkten winnen aan populariteit en zijn allang verlost van het vroegere geitenwollensokkenimago. Waarom zou je dan ook op de werkvloer niet meegaan in deze trend? Diverse overheidsinstellingen maken inmiddels bewust de keuze te kiezen voor circulair meubilair en kantoorbenodigdheden.

Stoelen van hergebruikt plastic, bureaus van duurzame materialen en zelfs werkschoenen van gerecyclede petflessen. In onze huidige maatschappij is hergebruik van materialen heel gewoon geworden. Oude spullen weggooien? Ook dat gebeurt nauwelijks meer. Je kunt immers anderen ook erg blij maken met spullen waar je zelf op uitgekeken bent. Deze trend zet zich inmiddels door naar de werkvloer waarbij overheidsinstellingen het goede voorbeeld geven.

De provincie Zuid-Holland maakte onlangs bekend het meubilair en de kantoorinventaris voortaan circulair in te kopen en te verwerken. Samen met een gespecialiseerd bedrijf gaat de provincie aan de slag om de levensduur van het bestaande meubilair te verlengen. Dit door het plegen van onderhoud, reparaties, opknappen en hergebruik van onderdelen. Als een meubelstuk toch moet worden afgeschreven, wordt het naar een kringloopwinkel gebracht. Nieuw meubilair dat wordt aangeschaft moet vrij zijn van giftige stoffen en zoveel mogelijk van gerecycled materiaal worden gemaakt. De provincie Zuid-Holland heeft, netals de rijksoverheid, bepaalt dat het in 2030 voor 50 procent circulair wil zijn. In 2050 moet dat 100 procent zijn.

De gemeente Rotterdam gaat zelfs nog een stapje verder. De stad heeft voor medewerkers van de buitendienst circulaire en recyclebare veiligheidsschoenen aangeschaft. De veters zijn gemaakt van gerecyclede petflessen en de inlegzool bestaat grotendeels uit gerecycled schuim uit (auto)stoelen. Eerder schafte de gemeente al circulaire afvalcontainers aan. Maar ook de stoelen waar de ambtenaren in het gemeentehuis op zitten, zijn gemaakt van gerecycled materiaal. De afgeschreven huisjes op ondergrondse vuilcontainers werden niet naar de schroothoop gebracht, maar omgetoverd tot stoelen. De gemeente Rotterdam wil op deze manier aan de inwoners laten zien hoe je van oude spullen iets heel moois kunt maken en wil hiermee een voorbeeld zijn.

Refurbished collection
De gemeente Enschede is ook een voorloper en gaat de komende tien jaar 1.500 werkplekken verduurzamen. Medewerkers krijgen meubelen uit een zogenaamde refurbished collectie bestaan-de uit kantoormeubilair dat al in bezit was en is opgeknapt. Als toch nieuwe materialen moeten worden aangeschaft, wordt hierbij altijd gekozen voor circulaire spullen. De rijksoverheid geeft zelf ook het goede voorbeeld: de komende jaren worden 100.000 werkplekken circulair gemaakt.

Waar moet een facilitair manager nou precies rekening mee houden bij het circulair maken van de werkplekken? Bij een circulaire economie dient afval als grondstof voor nieuwe producten. Bestaande spul-len krijgen een opknapbeurt zodat ze een langere levensduur krijgen. Op die manier wordt de afvalstroom verkleind en ontstaat een kringloop van meubilair en kantoorbe-nodigdheden. Er zijn diverse organisaties die gespecialiseerd zijn in het maken van cir-culair meubilair of oude spullen omtoveren tot nieuw. Door hiervoor te kiezen wordt de organisatie niet alleen duurzamer, het levert ook een flinke kostenbesparing op. Organisaties die al eerder kozen voor een circulaire kantoorinrichting zeggen dat het ook een positief effect heeft op de ambtenaren. Vaak komen ze zelf met ideeën voor hergebruik van spullen of gaan zelf aan de slag.

Bureaus
13-03-2019 15:03

Best bekeken

Vitality Check meet betrokkenheid

Willem van Rhenen, bedrijfsarts bij ArboNed heeft in samenwerking met de universiteit Utrecht een instrument, de ‘Vitality Check’ ontwikkeld waarmee de bevlogenheid of gespannenheid van medewerkers in kaart kan worden gebracht. Ook kunnen aan de hand van dit instrument de oorzaken ...

Document Dialog en ReadSoft vormen krachtig team

Partnership optimaliseert ePostkamer en eFacturatieBunnik, 11 maart 2010 – Document Dialog, leverancier van totaaloplossingen voor documentintensieve organisaties, vormt met ReadSoft een krachtig partnership wat betreft de ontvangst en verwerking van binnenkomende documenten. In ...