Hoofdkantoor Microsoft biedt iedere medewerker eigen sfeer

Onlangs heropende Microsoft zijn grondig verbouwde Nederlandse hoofd-kantoor op Schiphol. Van het oorspronkelijke vloeroppervlak werd de helft ingeleverd en er is ruimte gecreëerd voor bezoekers in de vorm van een semi-openbaar café. De inrichting is een ‘micropolis’, waarin medewerkers zich kunnen terugtrekken in verschillende ‘sferen’ naar keuze.

„Het idee is dat mensen een plek zoeken die past bij hun activiteit”, aldus René van der Vlugt, Digital Transformation Lead bij Microsoft, in Het Parool. „Je deelt je werk-dag zelf in. Eerst twee uur hier zitten en focussen, dan daar twee uur overleggen.”

Slimme sensoren houden de verschillende ruimtes in de gaten. Is een bepaalde medewerker bereikbaar of even in de fluisterruimte bezig? „Je boekt nu als team via een app een tafel of een serie bureaus waar je voor dat moment samenwerkt. Wil iemand zich concentreren, dan gaat hij apart zitten.” Blijft iemand plakken, dan grijpt de technologie in of de sociale controle.

Volgens Van der Vlugt is de uitdaging nu om medewerkers mee te krijgen in de nieuwe werkomgeving. „De bereidheid om te veranderen is best groot. Alleen moet je het wel goed uitleggen en begeleiden, zodat iedereen kan ontdekken wat ons nieuwe kantoor voor hem of haar kan betekenen.” Microsoft wil op het vernieuwde hoofdkantoor ook meer inzetten op samenwerking. Niet alleen tussen medewerkers onderling: eigen mensen kunnen gemengd met personeel van opdrachtgevers en adviseurs ook tijdelijk aanschuiven aan de flexbureaus van Spaces in hetzelfde gebouw.

Bureaus
13-03-2019 12:03

Best bekeken

Vitality Check meet betrokkenheid

Willem van Rhenen, bedrijfsarts bij ArboNed heeft in samenwerking met de universiteit Utrecht een instrument, de ‘Vitality Check’ ontwikkeld waarmee de bevlogenheid of gespannenheid van medewerkers in kaart kan worden gebracht. Ook kunnen aan de hand van dit instrument de oorzaken ...

Document Dialog en ReadSoft vormen krachtig team

Partnership optimaliseert ePostkamer en eFacturatieBunnik, 11 maart 2010 – Document Dialog, leverancier van totaaloplossingen voor documentintensieve organisaties, vormt met ReadSoft een krachtig partnership wat betreft de ontvangst en verwerking van binnenkomende documenten. In ...