In drie fases naar een afvalvrij kantoor

Als FM'er ben je betrokken bij veel onderdelen van de organisatie. Hierdoor heb je als geen ander de ideale positie in het realiseren van een afvalvrij kantoor. Facility Facts geeft tips om gedurende het hele proces (inkoop, gebruik en einde gebruik) waardebehoud van het product of dienst centraal te zetten.  

Een afvalvrij kantoor realiseer je niet door pas na gebruik na te gaan denken over hoogwaardig hergebruik. Je begint aan de voorkant van het proces: bij de inkoop.
Als inkoper heb je een grote invloed op wat er wordt gekocht en welke afspraken er met leveranciers worden gemaakt. Hoe stel je de juiste vraag aan de markt? En hoe borg je optimaal gebruik en herbruikbaarheid van grondstoffen in het hele proces?
Nu je aan de voorkant de juiste producten hebt ingekocht, is het belangrijk circulariteit in het gebruik te waarborgen. Alleen dan wordt afval daadwerkelijk geminimaliseerd.
Dit doe je door te informeren over de juiste omgang met producten en grondstoffen. Hoe borg je dit in het proces? En hoe maak je medewerkers en partners écht bewust van de juiste handelswijze?
Na gebruik is het belangrijk dat de afspraken die tijdens inkoop zijn gemaakt, ook daadwerkelijk worden nageleefd.
Het gaat hierbij om zaken zoals de juiste verwerking van de verschillende afvalstromen en het organiseren van de retourlogistiek. Hoe zorg je ervoor dat de grondstoffen uit jouw reststroom ook daadwerkelijk worden hergebruikt?
Rijkswaterstaat heeft in samenwerking met de FMN Expertgroep Circulaire & Inclusieve Economie de Wegwijzer Afvalvrij Kantoor gelanceerd. In de online-wegwijzer staan praktische tips en voorbeelden om kantoren afvalvrij te maken en bij te dragen aan een circulaire economie.

actueel
05-02-2019 16:02

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...