'Inkoopfunctie gaat ingrijpend veranderen'

Facilitair managers staan aan de vooravond van ingrijpende veranderingen in hun vakgebied en de uitoefening van hun werk. De voortgaande digitalisering gaat er de komende jaren voor zorgen dat de inkoopfunctie steeds verder wordt uitgehold.  

„Op dit moment zien wij in de praktijk al dat robots onderhandelingen voeren met leveranciers, dat er steeds meer P2P-oplossingen zijn die handmatig werk overbodig maken en dat gebruik wordt gemaakt van cloudoplossingen die met realtime data de kostprijs van een product kunnen simuleren”, zegt KPMG-partner  John Tros tegen Executive People. In de whitepaper ‘Future proof procurement' schetst KPMG vier scenario's voor de toekomst van de inkoopafdeling. Eén van de scenario's is het ‘rest in peace' (RIP) scenario, waarbij ervan uitgegaan wordt dat de inkoop niet langer bestaat en robots alle taken hebben overgenomen. „Hoewel een dergelijk scenario niet denkbeeldig is, zien wij in de praktijk dat de helft van de inkopers ervan uitgaat dat het proces van digitalisering hen niet gaat raken.” Naast het RIP Scenario onderscheidt KPMG nog drie andere mogelijke scenario's. Eén ervan is het Primacy of procurement. Ook in dit scenario is digitalisering ver gevorderd, maar zijn mensen nog niet vervangen door machines. Sterker nog, de voorkeur wordt gegeven aan samenwerking tussen mens en machine. Digitalisering leidt in dit scenario tot meer diversiteit in functies, taken en verantwoordelijkheden. 

actueel
03-12-2018 08:12

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...