Inkoper wil efficiënter werken

Een ruime meerderheid van de inkoopverantwoordelijken in Nederland denkt tot wel 10 uur per week te kunnen besparen op het inkoopproces. Recent onderzoek van Manutan laat zien dat er vooral te veel tijd besteed wordt aan prijsvergelijkingen, oriëntatie en zoektocht naar het juiste product en ten slotte aan het bestelproces zelf. Ook het intern laten accorderen van bestellingen scoort hoog.   

Volgens Stephane Arkenbout, commercieel directeur bij Manutan, levert betere efficiency in het bestelproces niet alleen veel tijdwinst op, maar gaan hierdoor ook de totale inkoopkosten omlaag. „Er valt voor veel bedrijven tot wel 40% te besparen op hun out-of-pocketkosten en interne uren”, stelt hij.
Ruim 26% van de inkopers bestelt vooral bij webshops voor bedrijven. Bijna 23% bestelt volledig automatisch, meer dan 20% bestelt nog steeds via e-mail en 10% bestelt zelfs voornamelijk telefonisch. „Vooral bij bedrijven met meerdere vestigingen zie je dat er per vestiging op verschillende manieren wordt besteld en ook nog eens bij verschillende leveranciers”, zegt Arkenbout. „Op die manier heb je geen centraal overzicht van de bestellingen. Iedereen is er heel druk mee en kwaliteit en prijzen van de ingekochte producten fluctueren. We zien dat vooral bij de zogenaamde C-Class inkopen (niet strategische producten die onregelmatig worden aangeschaft) nog veel te besparen valt. Daar zitten heel veel verborgen kosten.”

actueel
10-10-2018 11:10

Best bekeken

Goed tekeningbeheersysteem is van strategische waarde

Een goed doordacht en opgezet tekeningenbeheersysteem vormt een uiterst belangrijke transparante schakel in de communicatie met betrokken partijen. Het belang van een eenduidig, goed opgezet strategisch tekeningenbeheersysteem komt vooral tot uitdrukking bij belangrijke interne processen op gebieden ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...