Intelligente uitleenmuur op Hogeschool Utrecht

Met de implementatie van een zogeheten ‘intelligente uitleenmuur’ op alle zes locaties bespaart Hogeschool Utrecht tienduizenden handelingen per jaar. Middelen als laptops en camera’s worden sinds een jaar op een bijzondere manier beschikbaar gesteld. Waar de servicebaliemedewerker voorheen elke dag zo’n zestig items uitleende, halen de studenten en medewerkers nu zelf de benodigde middelen uit een speciale uitleenmuur.

Het gaat hier om een intelligent systeem van schoolkluisjes: studenten kunnen online een item reserveren en met de unieke QR-code die zij ontvangen, kunnen zij later de locker openen. De oplossing van CaptureTech heeft een half jaar gedraaid als pilot en is zowel door de studenten als door de medewerkers zeer goed ontvangen. Negentig procent is positief en waardeert de nieuwe oplossing met een ruim voldoende of zeer goed.

Allard Schelhaas, Chief Hospitality bij HU: ,,Met die resultaten zijn we uiterst tevreden. Ons doel met deze oplossing is altijd geweest om meer service te kunnen verlenen. Uit deze hoge waardering blijkt dat dat is gelukt. De belangrijkste voordelen, zo blijkt uit de enquête, zijn het gemak van 24/7 reserveren, selfservice, geen wachtrijen meer, nooit meer misgrijpen en langere openingstijden.’’

Enerzijds kan de medewerker van de servicebalie meer tijd en aandacht besteden aan mensen die echt hulp nodig hebben en anderzijds kunnen de studenten de middelen nu ook buiten acht uur ’s ochtends en vijf uur ’s middags lenen. Met name dat laatste wordt door de studenten als waardevol ervaren, omdat zij vaak tot ’s avonds laat doorwerken. Zij kunnen de openingstijden van de school nu beter benutten.

De combinatie van meer service en minder kosten maakt dat HU deze oplossing graag op alle locaties wil uitrollen, aldus Schelvos. ,,De kostenbesparing zit in het feit dat wij onze flexibele schil overbodig maken. Wij snijden niet in het vaste personeel. Zij krijgen dankzij robotisering wél handen vrij en hebben meer tijd voor persoonlijke aandacht voor de mensen.’’ De uitleenmuren bieden gemiddeld plaats aan zo’n zestig items. De tweede muur (de eerste van de nieuwe reeks) is eind april geplaatst op locatie Uithof en is inmiddels officieel in gebruik genomen.

actueel
28-05-2018 17:05

Best bekeken

Innovatie

Itannex heeft bij Van Heeswijk Elektrotechniek in Schijndel de Autodesk Revit MEP software geïmplementeerd om technische installaties beter geïntegreerd te kunnen ontwerpen. Met deze 3D-software, gebaseerd op een ‘Building Information Model’ (BIM), is het installatiebedrijf in ...

Boei uw gebouwen met nieuwe inspectiemethode

Kent u RgdBOEI® al? Dit is een integrale inspectie- en adviesmethode voor gebouwen, ontwikkeld door de Rijksgebouwendienst. RgdBOEI® integreert diverse inspecties, bijvoorbeeld op brandveiligheid en energieprestatie, tot een integraal advies- en uitvoeringsplan. Een uitkomst voor de ...