IoT moet zakelijke telecommarkt redden

Op de Nederlandse markt voor zakelijke telecomdiensten werd in het eerste kwartaal van 2018 een omzet gegenereerd van 594 miljoen euro. Dat betekende een daling van 7,2 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017. Dat blijkt uit Telecompapers kwartaalrapport over de zakelijke telecommarkt.

In het rapport van Telecompaper wordt gekeken naar mobiel/vast bellen, mobiel/vast breedband en data. Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017 daalde de omzet met 46 miljoen euro, waarbij de omzet uit zakelijke breedbanddiensten als enige segment groeide. De daling jaar op jaar komt volgens Telecompaper met name doordat mobiele telefonie, vaste telefonie en datanetwerken minder omzet genereren. Tegelijkertijd groeit de omzet van zakelijk vast breedband en is de omzet van mobiel breedband licht gedaald. Bij de operators is KPN (inclusief alle subbrands zoals Yes Telecom, Telfort Zakelijk) veruit marktleider met 48,6 procent van de totale zakelijke telecomomzet. Vodafone Ziggo is met 27,6 procent marktaandeel op afstand de nummer twee op de zakelijke markt, T-Mobile heeft een marktaandeel van 7,7%.
Alle operators zetten volgens Officemanagement in 2018 vol in op IoT (Vodafone noemt zich wereldwijd marktleider in aantal IoT-verbindingen), waardoor het omzetverlies bij traditionele mobiele diensten wellicht gedeeltelijk gecompenseerd kan worden.

actueel
04-09-2018 08:09

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...