Leaseauto is een arbeidsvoorwaarde

Een leaseauto of zakenauto kan voor de uitvoering van je functie gewenst zijn óf een extraatje zijn van je werkgever. Vooral in het laatste geval kan de werkgever de zakenauto niet zomaar afnemen. Onlangs bepaalde een rechter in een rechtszaak dat de leaseauto een arbeidsvoorwaarde is.

Vanwege bezuinigingsmaatregelen en het gelijk trekken van regelingen tussen lokale banken wilde de Rabobank de leaseauto’s afnemen van verschillende werknemers. Door de invoering van een versoberde leaseregeling wilde men dit bewerkstelligen. In de nieuwe leaseregeling werd bepaald dat alleen medewerkers die minimaal 20.000 km/jaar zakelijk rijden of tot het hogere management behoorde een leaseauto zouden krijgen. De medewerkers die niet onder deze leaseregeling zouden vallen zouden dus hun leaseauto moeten inleveren. Deze Rabobank-medewerkers zijn daarop naar de rechter gestapt. De medewerkers gaven bij de rechtbank aan dat de leaseauto een arbeidsvoorwaarde is. In hun sollicitatiegesprekken werd bijvoorbeeld ook een leaseauto beloofd. Verder was het opmerkelijk dat bestaande leasecontracten ‘zonder te informeren’ werden verlengd. De Rabobank gaf tijdens de rechtszaak juist aan dat het een regeling betrof en geen arbeidsvoorwaarde, en dat een soberder leasebeleid nodig is om de winstgevendheid van de bank te verbeteren. Voor wat betreft de aangevoerde argumenten van de Rabobank, daarvan heeft de rechter gezegd dat deze niet gebruikt mogen worden om een nieuwe leaseregeling in te voeren. Alleen bij zwaarwegende redenen mag een nieuwe autoregeling ingevoerd worden. 

actueel
24-01-2019 12:01

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...