Wetgeving vanuit Europa, uitgewerkt voor Nederland, verplicht zorgorganisaties om maatregelen te nemen en hun vastgoed te verduurzamen. Zo is sinds 1 januari een energieregistratie- en bewakingssysteem (EBS) voor veel sectoren verplicht. Een positieve ontwikkeling, want EBS is een uitstekend middel om grip te krijgen op energie.
Een goed EBS geeft inzicht in het verbruik van de aansluitingen over een dag, week, maand of jaar, en de mogelijkheid verbruiken te vergelijken. Een analyse van deze gegevens biedt je al de nodige handvatten. Zoals onverwacht verbruik in de avond of weekend, verkeerd afgestelde gebouwinstallaties en onverklaarbare piekwaardes. Het zal niet de eerste keer zijn dat naar voren komt dat een gebouw ’s morgens vroeg wordt verwarmd (gasverbruik vanaf 4-5 uur), en dat er na zonopkomst gekoeld moet worden (elektraverbruik vanaf 8-9 uur).
Door op basis van deze analyses maatregelen te nemen, kun je een eerste besparing op het verbruik realiseren. Vervolgens kun je verdergaande maatregelen overwegen, die het verbruik structureel terugbrengen. Het Activiteitenbesluit verplicht organisaties om energiebesparende maatregelen uit te voeren als je deze binnen vijf jaar terugverdient: een overzichtelijke periode om tot een duurzame zorgorganisatie te komen. In drie stappen behaal je een maximaal resultaat.
1. Registratie bij netbeheerders op orde
Als je organisatie meerdere gebouwen heeft, is de eerste stap het controleren van de registratie bij netbeheerders en leveranciers. Het gebeurt helaas maar al te vaak dat wijzigingen in eigendom niet goed doorgegeven of verwerkt zijn en dat je betaalt voor gebouwen die je niet meer in bezit hebt.
2. Controle van de energiefacturen
Een kritische blik op de energiefactuur levert al snel de nodige winst op. Kloppen de hoeveelheden energie? Klopt het tarief? Wordt de juiste energiebelasting berekend? Ook op dit terrein gaat nog veel fout en valt vaak geld terug te halen.
3. Concrete acties om verbruik terug te brengen
Als de administratie in orde is, kun je de derde stap zetten: het verkrijgen van inzicht in het verbruik én, belangrijker nog, het nemen van acties om dit verbruik daadwerkelijk terug te dringen.
De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...
Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...