Maximaal resultaat met energiebeheersysteem

Wetgeving vanuit Europa, uitgewerkt voor Nederland, verplicht zorgorganisaties om maatregelen te nemen en hun vastgoed te verduurzamen. Zo is sinds 1 januari een energieregistratie- en bewakingssysteem (EBS) voor veel sectoren verplicht. Een positieve ontwikkeling, want EBS is een uitstekend middel om grip te krijgen op energie.

Een goed EBS geeft inzicht in het verbruik van de aansluitingen over een dag, week, maand of jaar, en de mogelijkheid verbruiken te vergelijken. Een analyse van deze gegevens biedt je al de nodige handvatten. Zoals onverwacht verbruik in de avond of weekend, verkeerd afgestelde gebouwinstallaties en onverklaarbare piekwaardes. Het zal niet de eerste keer zijn dat naar voren komt dat een gebouw ’s morgens vroeg wordt verwarmd (gasverbruik vanaf 4-5 uur), en dat er na zonopkomst gekoeld moet worden (elektraverbruik vanaf 8-9 uur). 

Door op basis van deze analyses maatregelen te nemen, kun je een eerste besparing op het verbruik realiseren. Vervolgens kun je verdergaande maatregelen overwegen, die het verbruik structureel terugbrengen. Het Activiteitenbesluit verplicht organisaties om energiebesparende maatregelen uit te voeren als je deze binnen vijf jaar terugverdient: een overzichtelijke periode om tot een duurzame zorgorganisatie te komen. In drie stappen behaal je een maximaal resultaat.

1. Registratie bij netbeheerders op orde

Als je organisatie meerdere gebouwen heeft, is de eerste stap het controleren van de registratie bij netbeheerders en leveranciers. Het gebeurt helaas maar al te vaak dat wijzigingen in eigendom niet goed doorgegeven of verwerkt zijn en dat je betaalt voor gebouwen die je niet meer in bezit hebt.

2. Controle van de energiefacturen

Een kritische blik op de energiefactuur levert al snel de nodige winst op. Kloppen de hoeveelheden energie? Klopt het tarief? Wordt  de juiste energiebelasting berekend? Ook op dit terrein gaat nog veel fout en valt vaak geld terug te halen.

3. Concrete acties om verbruik terug te brengen

Als de administratie in orde is, kun je  de derde stap zetten: het verkrijgen van inzicht in het verbruik én, belangrijker nog, het nemen van acties om dit verbruik daadwerkelijk terug te dringen.

actueel
30-05-2018 11:05

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...