Met de leaseauto op vakantie, maar niet elektrisch

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) onderzocht onder ruim 1.500 zakelijke rijders hoe zij hun zakenauto privé gebruiken. De zakelijke rijder betaalt fors voor het privégebruik van de leaseauto en gebruikt deze auto dan ook voor uiteenlopende privédoeleinden, waaronder de vakantiekilometers. De bijtelling is immers al betaald.    

VZR geeft de berijder hierin groot gelijk. Een berijder besteedt gemiddeld 8% van zijn nettosalaris aan bijtelling. VZR pleit al jaren voor het variabiliseren van deze bijtelling. Zolang dit geen gehoor vindt is het logisch dat de auto, waar bijtelling voor betaald is, maximaal gebruikt wordt. Een uitzondering op de regel vormen de volledig elektrische auto’s. Deze worden met 27% aanzienlijk minder gebruikt om op vakantie te gaan. Dit heeft uiteraard te maken met het ontbreken van een goede oplaadinfrastructuur in Europa en de beperkte actieradius van deze auto’s. Daarnaast is het vaak bij elektrische auto’s ook niet toegestaan om een trekhaak te monteren, omdat de meeste elektrische auto’s geen of een beperkt trekgewicht hebben.

actueel
06-09-2018 08:09

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...