Minder behoefte aan parkeerplaatsen door ‘smart mobility’

,,Meer gebruik van gedeelde auto’s leidt tot een lagere parkeerbehoefte. Dit effect is nu al zichtbaar in sommige wijken in grote steden.” Dit zegt Frank ten Have, partner van Deloitte Real Estate & Partnerships, dat een landelijke data-analyse los liet op de effecten van ‘smart mobility’. Op langere termijn maken zelfrijdende auto’s het systeem van deelauto’s nog efficiënter en daarmee gaat de parkeerbehoefte nog verder omlaag. Bij zelfrijdende auto’s is bovendien de locatie van de parkeerplaats minder relevant.

De data-analyse laat zien dat de groei van smart mobility de parkeerbehoefte in Nederland met zo’n 38% kan verminderen. Het begint al bij gedeelde auto’s die efficiënter worden gebruikt dan privé auto’s. Er zijn daardoor minder voertuigen nodig om in dezelfde behoefte te voorzien. Ten Have: ,,Zelfrijdende auto’s hoeven ‘s nachts niet stil te staan in de binnenstad, maar kunnen daarbuiten geparkeerd en opgeladen worden. ’s Ochtends pikken ze hun klant voor de deur weer op.’’. Op dit moment zijn er in Nederland ruim veertien miljoen parkeerplaatsen voor acht miljoen auto’s (die gemiddeld één uur per dag worden gebruikt). Om inzicht te krijgen in welk deel hiervan mogelijk vrijkomt én geschikt is voor herontwikkeling, heeft Deloitte verschillende openbare bronnen op nationaal- en gemeenteniveau aan elkaar gekoppeld. Vervolgens zijn enkele scenario-analyses uitgevoerd. In het basis-scenario biedt de vrijgekomen parkeerruimte tegen 2040 plaats voor 45.000 nieuwbouwwoningen. Daarnaast komt er plek vrij voor zevenduizend hectaren groen in de openbare ruimte. Dit biedt ruimte voor zo’n twaalf miljoen nieuwe bomen.

19-12-2017 10:12

Best bekeken

Van flutmanagement naar fleetmanagement

We komen het nog veel tegen, wagenparkbeheerders die druk zijn met allerlei operationele taken. Met de poten in de modder noemen ze dat. Tankpassen beheren, dealeroffertes doorsturen naar de leasemaatschappij en groene kaarten aanvragen. Je kunt er erg druk mee zijn. En dan hebben we het nog niet ...

Het nieuwe werken: toen, nu en straks

Anno 2014 lijkt de hype van het nieuwe werken voorbij. Met een groeiende opvatting van het kantoor als plek voor ontmoeting, kennisdeling en samenwerking worden steeds meer vraagtekens gezet bij de thuiswerkplek. Het nieuwe werken maakt een verandering door, waarbij een nieuwe balans wordt gezocht ...