NDI lanceert de Sustainability Codex

Het Nationaal Duurzaamheid Instituut (NDI) lanceerde onlangs de Sustainability Codex: een open database die duurzaamheidscijfers van organisaties, producten en merken controleert. De Codex verbindt organisaties en consumenten die duurzame aankopen willen doen met duurzame leveranciers en producten. De Sustainability Codex is vanaf vandaag gratis beschikbaar voor organisaties, consumenten en overheidsorganisaties wereldwijd.  

Consumenten willen weten waar producten vandaan komen, hoe het is geproduceerd, wie de producent is en hoe het in hun huis is gekomen. Kortom: zij willen de toeleveringsketen in eenvoudige bewoordingen begrijpen. Mensen zijn ook bereid om hogere prijzen te betalen voor een product dat al die informatie deelt. Aan deze verwachtingen kan nu worden voldaan door een traceerbaarheidssysteem gebaseerd op blockchain-technologie, geïntegreerd met radiofrequentie-identificatie (RFID). De getraceerde en vastgelegde informatie over het product wordt via de Sustainability Codex aan de consument gratis gepresenteerd via hun smartphone, tablet of laptop. Consumenten en klanten scannen een QR-code gekoppeld aan de Sustainability Codex organisatiepagina, of de code die is afgedrukt op een RFID-label. De browser op je smartphone opent de Sustainability Codex-website met daarop alle productinformatie, foto’s, beschrijvingen en samenstellingswaarden van een product. De organisaties die certificeringen en labels met betrekking tot duurzaamheid hebben, zijn opgenomen in de Duurzaamheidscodex. Deze Codex geeft een score op vier hoofdthema’s van duurzaamheid binnen de organisatie: CO2-uitstoot, circulaire economie, maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

actueel
04-01-2019 16:01

Best bekeken

Hoe luncht Nederlandse werknemer

Nederlanders zijn onder te verdelen in bewuste eters, mobiele consumenten, lekkerbekken, traditionele lunchers en grote genieters. Dit blijkt uit de antwoorden van de veertigduizend personen, die online meededen aan een enquête van Cateraar Albron. Via de website ...

Het nieuwe maatwerken

Een beetje een rare. Soms een lastpost, maar ook gids en vakman. Dat typeert huisvestingsadviseur en interieurarchitect Erick Wuestman. Hij voelt dat bedrijven hem in eerste instantie soms lastig vinden als ze hem hebben ingehuurd voor advies over hun huisvestingsvraagstuk. Probleem is dat de meeste ...