Nederland vergadert zich suf

Het poldermodel dat zo kenmerkend is voor Nederland zien we terug in de kantoortuinen. Ook daar wordt een belangrijk deel van de werkdag besteed aan overleg. Nederlanders zitten per maand 29 uur en 39 minuten in vergaderingen. Deze meetings kosten de werkgever daardoor op jaarbasis 6.508 euro. Dit geld wordt deels verspild omdat liefst 85 procent van de werknemers aangeeft aan het eigen bureau productiever te zijn dan tijdens vergaderingen.  

Dit leert een onderzoek van technologiebedrijf Sharp. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in rapport ‘Hoe u effectief kunt vergaderen’. Werknemers zijn niet alleen productiever aan hun bureau, ook geeft 58 procent aan dat een vergadering vaak geen duidelijke uitkomst of resultaat heeft. Daarnaast vindt 57 procent vergaderingen saai. Ook worden vergaderingen als te formeel ervaren (65%). Eén van de problemen van de vergaderzaal is dat deze ouderwets zijn: 61 procent vindt dat de vergaderruimtes niet voldoen aan de eisen van een vergadering, 28 procent geeft aan dat er nog steeds gebruik wordt gemaakt van whiteboards en 19 procent maakt nog gebruik van flipovers. Er zijn genoeg redenen waarom een vergadering slecht uitpakt. Zo geeft 33 procent aan dat er van tevoren geen informatie wordt gedeeld, dat de juiste mensen niet aanwezig zijn (26%) of dat er juist te veel mensen aanwezig zijn (31%). Omdat vergaderingen niet de onverdeelde aandacht van werknemers opeisen, gaan ze andere dingen doen. Zoals het bijwerken van e-mails (24%), het maken van to-do-lijstjes (22%) en het checken van social media (26%).

actueel
05-11-2018 16:11

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...