Ook met flexibel werken is kennisdeling mogelijk

In 2015 becijferde de International Data Corporation dat 37 procent van de wereldwijde beroepsbevolking uit mobiel personeel bestaat. Honderden miljoenen mannen en vrouwen die op kantoor maar net zo goed daarbuiten hun werk kunnen doen. Maar hoe zit het dan met de kennisdeling? En persoonlijk contact?

Waar het pakweg twintig jaar geleden nog onmogelijk zou zijn geweest, zijn de technische omstandigheden er nu wel naar: hedendaagse smartphones zijn pakweg tien keer krachtiger dan de laptops waar we in 2005 mee rondliepen. En tablets zijn in minder dan vijf jaar gemeengoed geworden. Met behulp van dergelijke apparaten kan uitstekend worden gewerkt. Daarnaast is de internetsnelheid van draadloze en mobiele netwerken tegenwoordig dusdanig hoog dat remote werken niet anders of minder snel gaat dan werken op kantoor. Niet alleen is er technisch oneindig meer mogelijk dan tien jaar geleden, maar het is op kantoren wereldwijd ook een stuk stiller geworden: men werkt steeds vaker buiten kantoor. Hoe zorgen bedrijven er onder die omstandigheden toch voor dat medewerkers van elkaar blijven leren? Uit onderzoek van IBM blijkt dat 92 procent van de HR-directeuren de komende drie tot vijf jaar prioriteit wil geven aan kennisdeling. Dit klinkt in eerste instantie niet als iets dat goed samengaat met de groeiende trend van flexwerken. Wanneer iedereen op een andere locatie werkt, wordt het een stuk ingewikkelder om nauw met elkaar samen te werken. Videoconferenties leidden jarenlang door beperkte technologie en te trage internetverbindingen eerder tot irritatie dan geslaagde kennisdeling. Bovendien ziet bijna driekwart van de werknemers oogcontact als een onmisbaar onderdeel van een succesvolle vergadering – iets dat bij veel videovergaderingen nauwelijks mogelijk is. Kennisdeling lijkt daardoor het kind van de rekening te worden in veel bedrijven. Maar… de technologie om onafhankelijk van locatie succesvol te vergaderen, is er en wordt bovendien alleen maar beter. Meeting rooms zijn verbonden, virtueel en flexibel. Meerdere groepen kunnen dezelfde content delen, bespreken en bewerken vanaf iedere locatie. Bovendien kunnen door een splitscreen-functionaliteit content en videoconferentie naast elkaar worden vertoond, zodat deelnemers elkaar in de ogen kunnen kijken, terwijl ze belangrijke materie bespreken. En de gebruiksvriendelijke interface voorkomt langdurige telefonische assistentie van IT-afdelingen.

actueel
28-11-2017 13:11

Best bekeken

Sturen op bezettingsgraad optimaliseert gebouwgebruik

De kantorenmarkt zit in zwaar weer. Het aanbod van ruimte is velen malen groter dan de vraag. Tegelijkertijd veranderen de maatschappij en de manier van werken snel. Het nieuwe werken heeft met name door de mogelijkheden van ict een snelle vlucht genomen. Werken anywhere, any time, any device begint ...

Veilige kersversieringen onontbeerlijk

Nederland ontbeert duidelijke regelgeving met betrekking tot de brandveiligheid van versieringmaterialen zoals kerststukjes. Daarom werkt het centrum van normalisatie NEN aan een eenduidige richtlijn. Aan deze Nederlandse Technische Afspraak (NTA), met nummer 8007, werken landelijke organisaties mee ...