Ook met flexibel werken is kennisdeling mogelijk

In 2015 becijferde de International Data Corporation dat 37 procent van de wereldwijde beroepsbevolking uit mobiel personeel bestaat. Honderden miljoenen mannen en vrouwen die op kantoor maar net zo goed daarbuiten hun werk kunnen doen. Maar hoe zit het dan met de kennisdeling? En persoonlijk contact?

Waar het pakweg twintig jaar geleden nog onmogelijk zou zijn geweest, zijn de technische omstandigheden er nu wel naar: hedendaagse smartphones zijn pakweg tien keer krachtiger dan de laptops waar we in 2005 mee rondliepen. En tablets zijn in minder dan vijf jaar gemeengoed geworden. Met behulp van dergelijke apparaten kan uitstekend worden gewerkt. Daarnaast is de internetsnelheid van draadloze en mobiele netwerken tegenwoordig dusdanig hoog dat remote werken niet anders of minder snel gaat dan werken op kantoor. Niet alleen is er technisch oneindig meer mogelijk dan tien jaar geleden, maar het is op kantoren wereldwijd ook een stuk stiller geworden: men werkt steeds vaker buiten kantoor. Hoe zorgen bedrijven er onder die omstandigheden toch voor dat medewerkers van elkaar blijven leren? Uit onderzoek van IBM blijkt dat 92 procent van de HR-directeuren de komende drie tot vijf jaar prioriteit wil geven aan kennisdeling. Dit klinkt in eerste instantie niet als iets dat goed samengaat met de groeiende trend van flexwerken. Wanneer iedereen op een andere locatie werkt, wordt het een stuk ingewikkelder om nauw met elkaar samen te werken. Videoconferenties leidden jarenlang door beperkte technologie en te trage internetverbindingen eerder tot irritatie dan geslaagde kennisdeling. Bovendien ziet bijna driekwart van de werknemers oogcontact als een onmisbaar onderdeel van een succesvolle vergadering – iets dat bij veel videovergaderingen nauwelijks mogelijk is. Kennisdeling lijkt daardoor het kind van de rekening te worden in veel bedrijven. Maar… de technologie om onafhankelijk van locatie succesvol te vergaderen, is er en wordt bovendien alleen maar beter. Meeting rooms zijn verbonden, virtueel en flexibel. Meerdere groepen kunnen dezelfde content delen, bespreken en bewerken vanaf iedere locatie. Bovendien kunnen door een splitscreen-functionaliteit content en videoconferentie naast elkaar worden vertoond, zodat deelnemers elkaar in de ogen kunnen kijken, terwijl ze belangrijke materie bespreken. En de gebruiksvriendelijke interface voorkomt langdurige telefonische assistentie van IT-afdelingen.

28-11-2017 13:11

Best bekeken

Productinfo week 42

  Laptophouders   De laptophouders Ergo-Q330 en Ergo-T340 van BakkerElkhuizen zijn bekroond met de internationale Ergonomics Excellence Award. Een vertegenwoordiger van FIRA International Ltd, het gerenommeerde Engelse onderzoeksinstituut voor kantoorinrichting, reikte de prijs op 16 ...

Beheerder vergeet noodverlichting

Noodverlichting in kantoren wordt niet altijd goed onderhouden. Dat merken vooral de installatiebedrijven die het achterstallig onderhoud mogen doen. 'De brandweer komt nog noodverlichting tegen, die vijftien jaar geleden is aangelegd.' De eisen waaraan noodverlichting moet voldoen staan ...