Overstappen door slecht klantenservice

Circa 70% van de klanten stapt over naar een concurrerend bedrijf door slechte klantenservice. Maar niet alleen is het als individueel bedrijf van groot belang om een goede service te bieden aan klanten: Nederlandse bedrijven lopen in totaal jaarlijks € 3 miljard aan omzet mis door slechte dienstverlening.  

Baarns adviesbureau Lopes Slot onderzocht de verliezen die bedrijven lijden door het gebrek aan goede service. ‘Veel bedrijven hebben geen exact inzicht in de kosten die zij maken door slechte klantenservice.’, meldt het op Customer First. Daaruit blijkt dat een afhakende klant een Nederlands bedrijf gemiddeld € 371 aan omzet kost. Een negatieve ervaring die op internet wordt gedeeld, zorgt gemiddeld voor de vermindering van het klantenbestand met dertig stuks. ‘De reputatieschade laten we hier nog buiten beschouwing.’
Het onderzoek laat tevens de positieve gevolgen zien na een goede ervaring met de klantenservice van een bedrijf. Zo zegt 86 procent van de ondervraagde klanten empathische vaardigheden te waarderen en zegt in dit geval nogmaals terug te komen bij dit bedrijf. 

actueel
07-12-2018 08:12

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...