Positieve geluiden bij Zuidas Mobility Experience

De totale afstand die de 75 deelnemers hebben afgelegd in april staat gelijk aan een retourtje Amsterdam – Peking. Joost de Jong lepelt het tevreden op. Hij is projectleider van de Zuidas Mobility Experience. ,,De ruimte in Zuidas is beperkt en wordt volgend jaar nog beperkter als Zuidasdok van start gaat. Als we bereikbaar willen blijven, moet je creatief zijn.’’ 

De aanwezige deelnemers bij de slotbijeenkomst in Art Chapel, toonden zich meer dan tevreden. ,,Het was ontzettend leuk om telkens wat nieuws uit te proberen’’, zegt Ika van de Kerchove van Arcadis. Met name de Car2Go, de elektrische deelauto, beviel uitstekend. Zoiets doe ik normaal nooit, maar deze actie verlaagt de drempel.’ Van collega’s kreeg ze regelmatig jaloerse blikken als ze erover vertelde. Wel vond ze het jammer dat sommige deelauto’s, fietsen en scooters alleen in Amsterdam gebruikt mochten worden.

Creatief zijn. Eén van de mensen die dit begrijpt, is Erik de Winter van Urbee, het bedrijf van de elektrische deelfiets. ,,Wij zijn dik een jaar bezig en hebben nu driehonderd fietsen op veertig locaties in Amsterdam. Waar we alleen tegenaan lopen, is het imago. Bij een elektrische fiets denk je aan oudere mensen. Maar niet als je die van ons ziet. Daar wil je mee gezien worden.’ Als er een prijs zou zijn voor de meest enthousiaste deelnemer aan de Mobility Experience, dan zou die gaan naar Rogier Graafstal van EY. ,,De vele mogelijkheden die geboden werden, de begeleiding, alles was goed geregeld.’’

Het zou alleen nog simpeler kunnen, aldus Graafstal. ,,Dat je alles op één app hebt. Gewoon intikken waar je heen moet, waarna die app laat zien wat de opties zijn.’

Uiteindelijk is dat ook de bedoeling, zegt Menno van der Linden, de projectmanager vanuit de gemeente Amsterdam. Dat heet Mobility as a Service, oftewel MaaS. ,,Met alle ervaringen die we nu van deze proef binnen hebben, gaan we verder. De input die we nu ophalen, geeft ons inzicht in hoe MaaS volgend jaar aangeboden moet worden. De wensen van de gebruiker van MaaS centraal stellen, is een van de belangrijkste succesfactoren.’’

actueel
03-05-2018 11:05

Best bekeken

Koffiecorner cruciale kantoorfaciliteit

Bij het ontwerp van een nieuw interieur speelt de koffiecorner een steeds belangrijkere rol. Dit constateert onder meer interieurspecialist Jaap den Braber. ‘In vergelijking met een aantal jaar geleden, zijn bedrijven bewuster bezig met de inrichting hiervan. Men wil klanten en medewerkers ...

Energiescan levert goedkopere maaltijden

 De kans is groot dat een deel van de patiënten in het UMC St. Radboud over enige tijd niet meer ’s middags maar ’s avonds de warme maaltijd krijgt voorgeschoteld. Uit onderzoek in het kader van de tweede Meerjarenafspraak (MJA2) is gebleken dat het ziekenhuis daarmee ...