Privacy in geding bij registratiesystemen in auto’s?

Ritregistratiesystemen van de werkgever, maar ook systemen ingebouwd door leasemaatschappijen of het automerk, leggen allerlei gegevens vast die de wetgever als persoonsgegeven aanmerkt. Bijvoorbeeld kilometerstanden, snelheden, datums, ritten en locaties. Het is dus niet verwonderlijk dat de nieuwe AVG regelgeving, die per 25 mei 2018 ingaat, veel invloed heeft op het gebruik van deze telematicasystemen.

De AVG is een uitbreiding en versterking van de privacyrechten. Daarom is het belangrijk om goede afspraken te maken en vast te leggen met de berijder. Het is het meest logisch om dit te doen in een privacyregeling. Alleen een éénmalig toestemmingsformulier is niet voldoende. Het moet voor een berijder duidelijk zijn welke data er uit de auto gehaald wordt, wie die in kan zien en voor welke doeleinden dit gebruikt wordt. Ook kan de berijder zich beroepen op diverse rechten als bijvoorbeeld het recht van bezwaar, recht op inzage en recht op dataportabiliteit. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) heeft daarin het voortouw genomen en een privacyregeling opgesteld, die toegepast kan worden door de gehele branche. Deze door de branche gedragen privacyregeling voorziet ook in een beroepscommissie. Het document kan door partijen ingevuld en ondertekend worden, waardoor afspraken helder zijn. Gebruikers kunnen bij de beroepscommissie aankloppen bij vragen over het naleven van de privacyregeling.  

actueel
12-02-2018 10:02

Best bekeken

Fm en duurzame daden

Nu duurzaamheid op de agenda van vrijwel iedere facilitair manager staat, rijst de vraag wat hij moet weten om dit onderwerp bij de kop te pakken. Facilitair managers zijn al langer bezig met de ecologische gevolgen van de bedrijfsvoering en spelen hierop in door de introductie van bijvoorbeeld een ...

Veilige kersversieringen onontbeerlijk

Nederland ontbeert duidelijke regelgeving met betrekking tot de brandveiligheid van versieringmaterialen zoals kerststukjes. Daarom werkt het centrum van normalisatie NEN aan een eenduidige richtlijn. Aan deze Nederlandse Technische Afspraak (NTA), met nummer 8007, werken landelijke organisaties mee ...