Realtime inspectie, inventarisatie en monitoring

In het kantorencomplex aan de Utrechtse Europalaan 100-500 start de eerste pilot met Digital Asset Management (DAS), zo maakte het Utrecht Economic Board onlangs bekend. Door het aanbrengen van digitale indicatoren op bouwkundige elementen van de gebouwschil wordt volledig digitaal gestuurd ‘realtime’ geïnspecteerd, geïnventariseerd en gemonitord. Het zorgt zo voor digitale controle en aansturing van vastgoedbeheer, vastgoedonderhoud en vastgoedrenovatie.  

Huidige prestatieafspraken op het gebied van toekomstig energieverbruik en toekomstig onderhoud zijn op basis van theoretische parameters die vooraf zijn bepaald (aannames). Duurlabel ontwierp daarvoor Digital Asset Sensoring ‘DAS’, dat werkt op basis van alle invloeden uit de dagelijkse praktijk; temperatuur, atmosferische vervuiling, UV belasting, luchtvochtigheid, degradatie van materialen, koudebruggen en slijtage door erosie.
Gedigitaliseerde monitoring kan bijdragen aan een efficiënter materiaalgebruik, minder verkeersbewegingen, just-in-time onderhoud en Urban Mining. Kortom: CO2 reductie. Door het verantwoord kunnen oprekken van onderhoudsintervallen zal toekomstig onderhoud geschieden op basis van noodzaak (conditie gestuurd) in plaats van op vooraf gestelde tijdstippen. Momenteel is Duurlabel in gesprek met nog een aantal launching customers om zo maximaal vijf pilotprojecten te kunnen realiseren. Alle pilotprojecten hebben een doorloop van drie jaar. In deze drie jaar wordt in samenwerking met het Innovatielab van de TU/Eindhoven verder doorontwikkeld met als doel medio 2021 op te kunnen schalen.

actueel
05-12-2018 08:12

Best bekeken

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...

Chatbots voldoen nog lang niet aan klantverwachtingen

Snelle, simpele vragen zijn voor de meeste chatbots geen punt, maar heel veel meer moet je er niet van verwachten anno nu. Volgens onderzoek van Pegasystems onder 3.500 consumenten in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Australië, scoort ‘gebrek aan intelligentie’ hoog op de ...