Record OV-fiets: 4 miljoen ritten per jaar

De populariteit van de OV-fiets is dit jaar fors gegroeid. Voor het eerst zijn er in één jaar ruim 4 miljoen ritten gemaakt met de blauw-gele rijwielen, blijkt uit cijfers van NS. Dat zijn er al 800.000 meer dan in heel 2017.  

De OV-fiets bestaat al sinds 2003, maar is recent aan een opmerkelijke opmars bezig. Telde de deelservice vijf jaar geleden slechts 160.000 abonnementshouders, nu zijn dat er al 750.000. Het aantal jaarlijkse ritten groeide hard mee: van 1,3 miljoen in 2013 naar ruim 4 miljoen dit jaar. Volgens NS komt de enorme toename doordat de OV-fiets op steeds meer locaties beschikbaar is. Dit jaar zijn er 6.000 extra neergezet.
Forenzen waarderen het gemak van de blauw-gele fiets. In totaal zijn er in heel Nederland 20.500 OV-fietsen beschikbaar. Momenteel staan de rijwielen op 300 stations. Bedoeling is dat er komend jaar weer circa 6.000 OV-fietsen bijkomen.  Om de service nog gemakkelijker te maken onderzoekt NS ook de introductie van een sleutelloos slot. Idee is dat het openen via het scannen van de OV-chip kan. De spoorwegen zeggen met verschillende leveranciers in gesprek te zijn en volgend jaar te gaan testen.
De OV-fiets beleefde zijn debuut in 2003 en werd aanvankelijk geëxploiteerd door de gelijknamige stichting. In 2008 nam NS de service over. Destijds waren er 50.000 abonnementshouders, die ruim 450.000 ritten maakten. Al snel werd de OV-fiets groter en groter. NS zegt geen tot nauwelijks winst op de OV-fiets te maken. Een abonnement is gratis, de gebruiker betaalt 3,85 euro voor 24 uur.

actueel
14-12-2018 12:12

Best bekeken

Hoe luncht Nederlandse werknemer

Nederlanders zijn onder te verdelen in bewuste eters, mobiele consumenten, lekkerbekken, traditionele lunchers en grote genieters. Dit blijkt uit de antwoorden van de veertigduizend personen, die online meededen aan een enquête van Cateraar Albron. Via de website ...

Het nieuwe maatwerken

Een beetje een rare. Soms een lastpost, maar ook gids en vakman. Dat typeert huisvestingsadviseur en interieurarchitect Erick Wuestman. Hij voelt dat bedrijven hem in eerste instantie soms lastig vinden als ze hem hebben ingehuurd voor advies over hun huisvestingsvraagstuk. Probleem is dat de meeste ...