Record OV-fiets: 4 miljoen ritten per jaar

De populariteit van de OV-fiets is dit jaar fors gegroeid. Voor het eerst zijn er in één jaar ruim 4 miljoen ritten gemaakt met de blauw-gele rijwielen, blijkt uit cijfers van NS. Dat zijn er al 800.000 meer dan in heel 2017.  

De OV-fiets bestaat al sinds 2003, maar is recent aan een opmerkelijke opmars bezig. Telde de deelservice vijf jaar geleden slechts 160.000 abonnementshouders, nu zijn dat er al 750.000. Het aantal jaarlijkse ritten groeide hard mee: van 1,3 miljoen in 2013 naar ruim 4 miljoen dit jaar. Volgens NS komt de enorme toename doordat de OV-fiets op steeds meer locaties beschikbaar is. Dit jaar zijn er 6.000 extra neergezet.
Forenzen waarderen het gemak van de blauw-gele fiets. In totaal zijn er in heel Nederland 20.500 OV-fietsen beschikbaar. Momenteel staan de rijwielen op 300 stations. Bedoeling is dat er komend jaar weer circa 6.000 OV-fietsen bijkomen.  Om de service nog gemakkelijker te maken onderzoekt NS ook de introductie van een sleutelloos slot. Idee is dat het openen via het scannen van de OV-chip kan. De spoorwegen zeggen met verschillende leveranciers in gesprek te zijn en volgend jaar te gaan testen.
De OV-fiets beleefde zijn debuut in 2003 en werd aanvankelijk geëxploiteerd door de gelijknamige stichting. In 2008 nam NS de service over. Destijds waren er 50.000 abonnementshouders, die ruim 450.000 ritten maakten. Al snel werd de OV-fiets groter en groter. NS zegt geen tot nauwelijks winst op de OV-fiets te maken. Een abonnement is gratis, de gebruiker betaalt 3,85 euro voor 24 uur.

actueel
14-12-2018 12:12

Best bekeken

Corino technisch consultant bij Newtel Essence

Arnold Corino (28) is in dienst getreden bij Newtel Essence in Vianen als technisch consultant. In deze functie assisteert hij de account manager en adviseert hij ook de klant bij technische vraagstukken over de aangeboden spraak- en data-oplossing. De uitdaging De functie van technisch ...

Huisvesting grote invloed op gebruikers

‘De eenzijdige aandacht op ‘werkplekken’ verschuift naar ‘plekken die werken’. De cruciale vraag daarbij is dan wel wat maakt dat de plekken werken voor de organisatie en haar mensen? Als je maatwerk wilt leveren, moet je namelijk eerst de maat nemen.’ Real ...