‘Robots maken werkplek menselijker’

Bedrijven die investeren in automatisering van processen via kunstmatige intelligentie en robots maken hun werkplek ‘menselijker‘. Dat komt door een aantal factoren, waaronder het wegnemen van saai en geautomatiseerd werk. Daarnaast zouden medewerkers zich hierdoor meer betrokken bij hun bedrijf voelen.  

Dat schrijft Techzine.nl naar aanleiding van een groot onderzoek dat georganiseerd is door Goldsmiths, University of London en Automation Anywhere, aanbieder van zakelijke software. Technologie die voor automatiseringen zorgt, vergroten volgens het onderzoek de menselijke ervaring. Ook wordt de verbinding tussen groei en betrokkenheid van werknemers vergroot, en de prestaties van het bedrijf gaan er volgens het onderzoek op vooruit.
Dat komt vooral doordat werknemers geen repetitieve werkzaamheden meer hoeven uit te voeren. Ze krijgen daardoor meer tijd voor andere zaken en dat maakt hen over het algemeen gelukkiger. Tegelijk neemt dat geluk van werknemers niet uit zichzelf toe: bedrijven moeten volgens het onderzoek bewust de keuze maken om automatisering toe te passen met groter geluk van werknemers als doel.
„De opkomende autonomie van digitale technologie belooft een evolutionaire sprong in onze capaciteit om als menselijke wezens te groeien”, aldus Dr. Chris Brauer die als Director of Innovation verbonden is aan Goldsmiths van de University of London. Technologie kan goed dienen om menselijke capaciteit aan te vullen en dat heeft volgens Brauer groot potentieel.

actueel
01-11-2018 16:11

Best bekeken

Hoe luncht Nederlandse werknemer

Nederlanders zijn onder te verdelen in bewuste eters, mobiele consumenten, lekkerbekken, traditionele lunchers en grote genieters. Dit blijkt uit de antwoorden van de veertigduizend personen, die online meededen aan een enquête van Cateraar Albron. Via de website ...

Het nieuwe maatwerken

Een beetje een rare. Soms een lastpost, maar ook gids en vakman. Dat typeert huisvestingsadviseur en interieurarchitect Erick Wuestman. Hij voelt dat bedrijven hem in eerste instantie soms lastig vinden als ze hem hebben ingehuurd voor advies over hun huisvestingsvraagstuk. Probleem is dat de meeste ...