Schiphol wil eerste Smart AirportCity worden

Schiphol Real Estate maakt haar kantoren op Schiphol slimmer. Het bedrijf heeft hoge ambities en wil ‘thought leader’ worden in de ontwikkeling en toepassing van slimme technologie in kantooromgevingen. Het hele gebied rondom het vliegveld moet daarvoor ‘slim’ gemaakt worden. Zo ontstaat de eerste Smart AirportCity ter wereld.  

In The Outlook, een kantoorgebouw op Schiphol van o.a. Microsoft, is de transformatie naar Smart Building in volle gang. In het gebouw is een netwerk van sensoren aangebracht. Dit netwerk communiceert met de gebouwinstallaties en genereert realtime, gedetailleerde data over het gebruik van het kantoor en de parkeergarage. Door deze sensoren – die alles meten – verandert het gebouw in een soort smartphone waarop allerlei applicaties kunnen worden geïnstalleerd, zoals een slimme werkplek app. Om gebruikers een zo hoog mogelijk kantoorcomfort te bieden, worden verschillende datasoorten gecombineerd. Nadat je bijvoorbeeld eenvoudig een vergaderruimte hebt gevonden, wijst een app je de weg naar je gereserveerde plek. Daar aangekomen, ben je direct aangesloten op de aanwezige installaties en stel je bijvoorbeeld eenvoudig je voorkeurstemperatuur en -verlichting in. Dit kan, doordat alle apparaten en installaties met elkaar communiceren. Het gebouw onthoudt zelfs je voorkeuren. Slimme gebouwen maken zo de werkzaamheden van de facility- en vastgoedmanager een stuk aangenamer.

actueel
28-08-2018 09:08

Best bekeken

Kiezen tussen Lean en Agile niet nodig

Er zijn significante verschillen tussen Lean en Agile. Voor organisaties die hun slagkracht en wendbaarheid willen vergroten, klantgerichter willen werken en meer efficiëntie nastreven is de keuze daarom lastig. Wanneer kies je voor Lean en wanneer is Agile een betere methodiek? Volgens Martijn ...

Klanten De Lage Landen tevreden

De Lage Landen Translease heeft dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Fleetmanagement van het onderzoeksbureau Heliview. Bij dit onderzoek is aan circa 6000 wagenparkbeheerders hun mening gevraagd over dertig aspecten met betrekking tot dienstverlening, ...